Малките и средни компании са в центъра на вниманието на телекомуникационните компании в глобален мащаб за сметка на силно засегнатите от глобалните икономически процеси големи институционални и корпоративни клиенти, пишат анализаторите от международната компания GlobalData.
"Печеленето на големи имена за клиенти винаги е било свързано с блясък, но често маржовете са малки, а ресурсите, необходими за изпълнението, са значителни. Ето защо телекомуникационните оператори по света се преориентират към по-малките предприятия. Те също така забелязват, че този тип компании по-рядко базират решенията си само на цената и се нуждаят предимно от услуги, които просто отговарят на техните нужди. Така този подсегмент става идеален - с високи маржове, малък процент отпадащи клиенти и много възможности за предлагане на допълнителни услуги", коментира експертът от GlobalData Роберт Причард.
По думите му до момента телекомите са предлагали на малките и средни предприятия фиксирано портфолио от по-прости продукти, които се въртят около предлаганата от тях свързаност, евентуално - с някои допълнения в рамките на пакетна оферта. Иначе казано - водещо е предлагането на технологията, а не търсенето на бизнеса.
Традиционно подходът към големите клиенти винаги е бил точно обратен, но сега тази топ част от пазара е засегната от затягането на държавните и корпоративните бюджети. Затова и според GlobalData телекомите започват да проявяват повече "въображение" при разработката на продукти и услуги за малкия и среден бизнес.
Тук ключова роля играе концепцията за "сегмент за един", т.е. създаване на решения, съобразени с нуждите на конкретния бизнес. За да се случва това отвъд относително тесния кръг на топ клиентите, е нужен анализът на голям обем от данни с инструменти, базирани на изкуствен интелект - телекомите имат всичко това на разположение и остава въпросът как го превръщат в работещ модел.
Според GlobalData най-добрият вариант е да се създават портали, в които всеки клиент може сам да си създаде решение, което комбинира, например, свързаност с услуги в сферата на киберсигурността или с различни бизнес приложения, качени в облака.
"Малките и средни фирми са най-горещата част от бизнес пазара за телекомите. Това е голяма възможност на всички пазари и сега операторите се стремят да подобрят предложенията си, за да си гарантират приходи и печалба на следващ етап", коментира в заключение Причард.