Tesla може и да няма достатъчно средства, за да изкара календарната година. Компанията на Илън Мъск харчи толкова бързо, че без допълнително финансиране ще остане без пари още през 2018 година.

Производителят на електрически автомобили губи по 6 500 долара всяка минута, показват данни на Bloomberg. А паричният поток е отрицателен вече пет поредни тримесечия. Множеството проблеми около Tesla свалиха цената на акциите с 24% от пиковата им стойност през септември м.г.

$10,7 милиарда са заложени срещу успеха на Tesla

$10,7 милиарда са заложени срещу успеха на Tesla

Инвеститорите не вярват особено в Илън Мъск и светлото бъдеще на компанията

Tesla произвежда три автомобила - Model S, 3 и X - в единствената фабрика на компания в Калифорния. Мъск има агресивен план да добави и електрически влекач, нов роудстър и кросоувър през следващите няколко години.

Но докато визията му е за пълна автоматизация, днес компанията разчита изцяло на човешка сила. През 2010 година Tesla имаше 899 служители, а днес те вече са почти 40 000.

Tesla започва денонощно производство на Model 3

Tesla започва денонощно производство на Model 3

Компанията наема още хора, за да стигне производствена цел от 6000 бройки на седмица

Именно големият брой служители допринася и за финансовата тежест. Компанията наема нови работници по-бързо, отколкото растат приходите. Показателят приходи на служител стагнира. General Motors Co. и Ford Motor Co. отчитат 2,5 пъти повече приходи за всеки служител.

За първите седем години от съществуването си, Tesla бе захранвана от средства от частни лица и венчър фондове. Най-голям дял даде самият Мъск. През 2010 година компанията стана публична и се финансира чрез продаването на акции и облигации.

Компанията приключи 2017 година с 3,4 милиарда долара кеш и 9,4 милиарда долара дълг. Анализатори смятат, че Tesla има нужда от свежи средства отново - и то скоро.

Експерт в Moody"s предупреди, че компанията на Мъск ще се нуждае от нови два милиарда долара. Самият Мъск обаче смята, че няма такава нужда. През април, когато компанията отчете резултатите за първото тримесечие, компанията подчерта, че когато успее да произвежда по 5 000 броя от Model 3 на седмица - цел, която се изплъзва досега - ще обърне посоката на паричния поток. И че няма нужда от набирането на свеж капитал или дълг през тази година.

Джеф Озборн от Cowen & Co. не е убеден, като припомня, че производителят е набирал капитал и в миналото след подобни твърдения.