Първият разработен в Япония пътнически самолет от над половин век направи дебютния си полет днес. Това е ключова стъпка към целта на страната да се конкурира в световен мащаб като производител на самолети.
Mitsubishi Regional Jet, който може да побере 92 души, отлетя с двама пилоти.
Приземяването му в пристанищния японски град Нагоя. бе съпроводено с аплодисменти. Полетът се извиси над тихоокеанското крайбрежие на Япония, съобщи Bloоmberg.
Компанията Mitsubishi Aircraft Corp. отлагаше три пъти датата за доставка на MRJ, като накрая привика специалисти по влакове-стрели, за да се увери, че самолетът е завършен.
Производителят е спечелил 407 поръчки, включително и права за покупка за две версии на самолета. Първите модели трябва да бъдат доставени на най-голямата японска авиокомпания All Nippon Airways Co. през второто тримесечие на 2017 г.
Пускането на самолетите ще засили конкуренцията в поръчките заради наличието на бразилската компания Embraer SA и канадската Bombardier Inc. Генералният секретар на правителството Йошихиде Суга заяви, че правителството ще помогне на Mitsubishi Aircraft да продава самолетите в чужбина.
Докато базираната в Монреал Bombardier е фокусирана върху големи самолети от серията „C", които могат да превозват 160 пътници, Mitsubishi Aircraft вижда пролука, която може да запълни.
„Прогнозите ни са, че MRJ ще замени Bombardier като втория по големина доставчик на регионални самолети", заяви Роб Морис от Ascend Flightglobal Consultancy.
Японският производител е получил заявки от Япония и Европа за версии на самолета със сто места. Компанията проучва какво е търсенето, но още не е взела решение.
Mitsubishi Aircraft е пресметнала, че разходите за разработването на Mitsubishi Regional Jet са около 180 млрд. йени (2,6 млрд. лева). Моделът MRJ90 с 92 места се продава на цена от 47,3 млн. долара.
Двата най-големи клиента за MRJ са SkyWest Inc. и Trans States Airlines в Северна Америка.
Предишният пътнически самолет, произвеждан от Япония, беше YS-11 на Nihon Aircraft Manufacturing Corp. - консорциум, който включва Mitsubishi Heavy, Kawasaki Heavy Industries Ltd. и Fuji Heavy Industries Ltd. От него бяха продадени едва 182 бройки.
Производството на YS-11 бе спряно през 1974 г. - десетина години след пускането му. Nihon Aircraft Manufacturing бе разпусната през 1983 г. със задължения от около 293 млн. долара.
Ето как ще изглежда икономичната класа на новия пътнически самолет:
Източник: www.flythemrj.com