Железопътният транспорт в България е известен с проблемите си. Влаковете са стари и често се повреждат, а релсовите пътища имат остра нужда от ремонт и модернизиране. Това води до редица неудобства и големи закъснения за пътуващите.

Във Великобритания жп транспортът също създава проблеми на използващите го. Пътниците на Острова са изгубили най-малко 3.6 млн. часа поради значително забавяне на влаковете през 2016-17 г., а 7.2 млн. пътнически пътувания са закъснели с поне половин час, показва проучване на потребителската група Which?.

Компанията Virgin Trains East Coast има най-голям дял от значителни забавяния, като 3.7% от превозите й се движат между 30 минути и 2 часа със закъснение. Следват Virgin Trains West Coast (2%) и CrossCountry (1.1%). Въпреки това средната цена на билета в Обединеното кралство беше увеличена с 3.4% през тази седмица.

"Очевидно е по-трудно влаковете да се движат точно навреме по маршрут от 400 мили (644 км), а около 80% от закъсненията са извън нашия контрол", казват от Virgin Trains.

40% от пътуващите по работа не са били уведомени за правото си на обезщетение. Когато става дума за пътуващи в свободното си време, тази цифра нараства до 54%. Според Алекс Хейман от Which борбата за компенсации още повече е вбесила пътниците, потърпевши от закъсненията.

"Железопътните компании работят заедно, за да накарат повече хора да пристигнат навреме, но когато нещата се объркат, трябва да бъде лесно да се претендира за дължимото обезщетение", заяви Пол Плъмър, изпълнителен директор на Rail Delivery Group, представляваща влаковите оператори и Network Rail.

"Повечето оператори въвеждат автоматични възстановявания и през последните 5 години размерът на изплатената компенсация се е увеличил 5 пъти на 45 млн. паунда годишно", отчете Плъмър.

"Искаме да направим най-доброто за нашите пътници, затова направихме исковете за закъснения значително по-лесни и въведохме водеща в отрасъла автоматична компенсация на нашия маршрут на западния бряг", обясняват от Virgin Trains.