Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа е изправена пред особена ситуация: постоянно нарастват броя на превозените пътници, но с това не и печалбата. Напротив, последните финансови резултати на Ryanair показват 29% срив при нея, достигайки най-слабото ниво от 10 години насам. Какво се обърка?
Всъщност авиокомпанията стана жертва на собствения си евтин модел, пише германското издание Die Welt. Докато средната цена на билетите намалява с 6% до 37 евро, разходите за пътник нарастват с 5% - и това без разходите за гориво. Заедно с това нараснаха и разходите за персонал с 28%, след като компанията беше принудена да увеличава възнаграждения след редица стачки на пилотите.
Сривът в печалбата щеше да е още по-голям, ако Ryanair не беше увеличила средните приходи от пътник с 11% благодарение на новата си политика за таксуване на ръчен багаж.
За шефа на авиокомпанията Майкъл О'Лиъри причината в спада на печалбата е пренаселеният с конкуренти пазар и натискът за сваляне на цените. Към това трябва да се прибави несигурността около "Брекзит" и нарасналите с 23% разходи за гориво. Само за керосин компанията е платила 440 милиона евро. "Честно казано, след като преминаваме през фаза на ценова война, печалбата ще страна година-две", обяснява той във видео обръщение.
Общо през последната година Ryanair е превозила 139,1 милиона пътници (+7%), като натовареността на полетите е средно 96%. Приходите на концерта растат със 6% до 7,56 милиарда евро.
О'Лиъри е на мнение, че трудностите за Ryanair ще бъдат пагубни за други авиокомпании. "Очакваме още фалити на авиокомпании през 2020 година", се казва още в неговото обръщение.