Десетте най-важни пристанищни центрове (хъбове) при търговското корабоплаване, според данните от Индекса за развитие на международното корабоплаване, са:

  • Сингапур,
  • Лондон,
  • Шанхай,
  • Хонконг,
  • Дубай,
  • Ротердам,
  • Атина (Пирея),
  • Нинбо (Джоушан),
  • Хамбург,
  • Ню Йорк (Ню Джърси).

От посочените международни пристанище, най-близкото до нас е това на гръцката столица Атина. По-широката зона на Атина, включваща пристанището Пирея, достигна седмото място сред най-важните хъбове в корабоплаването в световен план, според класацията на Индекса за развитие на международното корабоплаване Синхуа-Балтик (Xinhua-Baltic International Shipping Center Development Index), след като се изкачи една позиция по-нагоре спрямо предходната класация, пише гръцкият в-к "Катимерини".

Индексът отчита не само пристанищния трафик, но и цялостната бизнес дейност и иновации в съответното пристанище.

Например пристанище Джоушан в китайския град Нинбо е най-натовареното пристанище от гледна точка на тонажа, но остава след Атина в класацията, отбелязва изданието.

Cosco разширява пристанището в Пирея с 800 милиона евро

Инвестират €800 000 000 в Пирея, за да я направят третото най-голямо пристанище в Европа

Там ще бъдат изградени четвърти терминал за контейнери и търговски център

За пътя на възхода на гръцкото пристанище Пирея

Преди пет години китайската компания Cosco, която през 2016 г. стана собственик на близо 70% от най-голямото гръцко пристанище Пирея, обяви мащабен план за разширяването му, включващ инвестиция от 800 милиона евро, написа тогава също местното издание "Катимерини".

Това не беше първата такава стратегия за развитието на порта в Пирея, но този път сумата на инвестицията беше значително по-голяма от тази в предишното предложение. Обновеният проект дойде след смяната на тогавашното правителство в Атина.

Според плана от 2019 г., там щеше да бъде изграден нов четвърти терминал за контейнери и търговски център. Четвъртият терминал е с капацитет от 2,8 милиона TEU (мерна единица, равняваща се на обема товар, който се превозва в един стандартен контейнер). Това трябваше да увеличи общия капацитет на Пирея до над 10 милиона TEU до 2022 година.

Според представения тогава план за разширяване, инвестицията само в изграждането на новия терминал щеше да бъде 300 милиона евро.

За сравнение, за 2018 г., т.е. само преди 6 години, пристанището Пирея беше на 6-то място в Европа по обем на превозените товари. А сега се оказва на трето място в Европа по значение, както и на 7-мо място в света.

Индия за първи път ще управлява голямо чуждестранно пристанище - и то със стратегическо местоположение

Индия за първи път ще управлява голямо чуждестранно пристанище - и то със стратегическо местоположение

Срокът на управление ще е поне за 10 години