Ако наскоро сте пазарували в някой от магазините на големите търговски вериги у нас, шансът да сте били в обект, изграден от компанията на Атанас Атанасов и Костадин Чуклев, е огромен. "Няма търговска верига за хранителни стоки, която да не ни е била клиент", казва господин Чуклев. Двамата са собственици на "Бараж Груп" — една от най-големите и доказали се компании в строителния сектор в България.
Костадин Чуклев завършва Софийската математическа гимназия, а след това УАСГ. Преминава през всички нива в управлението и организацията на строителството. За повече от 25 години трудов стаж изгражда редица проекти от промишленото, гражданското и индустриалното строителство с обща площ от 1 млн. кв.м.
Компанията обаче не оставя следи само в строителството на супермаркети. В богатото ѝ портфолио присъстват и много заводи, изградени за големи български и чуждестранни инвеститори, логистични центрове, складове, както и други индустриални постройки. За "Бараж Груп" вероятно няма обект, който да не могат да построят - зад гърба си имат опит с най-разнообразни задачи - от издигането на склад за съхранение на зърно, през построяването на завод за сокове, до изграждането на обект за производство на авточасти.
От строителството на жилища към строителството на заводи
Тук е мястото да кажем, че "Бараж Груп" има опит и с още един вид строителство зад гърба си - това на жилищни сгради. Преди финансовата криза, започнала през 2008 година, компанията инвестира в пазара на жилищни имоти. По-късно обаче решава да се специализира в нова ниша, която да разработи до съвършенство - индустриалните имоти.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
Костадин Чуклев, собственик на "Бараж Груп"
Решението да прехвърлят дейността си в изграждането на индустриално и промишлено строителство, двамата бизнесмени обясняват с предвидимостта и стабилността, която работата с големи международни инвеститори дава — в контраст с нестабилната и дори хаотична понякога среда на жилищното строителство.
Така преди няколко години "Бараж Груп" напълно се отказва от изграждането на жилищни сгради и концентрира цялата си енергия и експертиза в една посока. "Не можеш да разбираш от всичко; човек трябва да се специализира по някакъв начин. Всяко едно строителство, дали ще са жилищни сгради, офиси или промишлени и търговски, си има специфични особености. Колкото повече се занимаваш с конкретен тип строителство, толкова повече научаваш какви са специфичните му особености", обяснява г-н Чуклев.
Днес компанията бере плодовете на това свое решение, след като се превръща в едно от най-значимите имена на пазара. "Развитието ни през годините беше изключително целенасочено и планирано. През цялото време исках да си създадем име и репутация на фирма, която се занимава със строителство на индустриални и търговски обекти, като предлаганият продукт да е качествен, а услугата и отношението към клиента - на високо ниво", казва господин Чуклев.
"С много труд и с много ентусиазъм". Така от своя страна Атанас Атанасов отговаря на въпроса как са успели да пробият в непознатия дотогава за тях сегмент. Първият клиент — който остава такъв и до днес — е голяма германска верига за хранителни стоки. Тя повлича крак и след нея следват и много други. "Те са много специфични, имат си ръководства за строителство, които са описани до такъв детайл, че имат артикулни номера на плочките", казва г-н Атанасов. Въпреки предизвикателствата и трудния за строителите период, "с много четене, усилия и желание от наша страна", "Бараж Груп" пробива и вече е завършила десетки проекти в цялата страна за разнообразни компании.
Aтaнac Атанасов завършва мaгиcтpaтypa пo иĸoнoмиĸa в германския Оttо-vоn-Guеrісkе Unіvеrѕіtät и има над 10 години опит в cтpoитeлcтвoтo и yпpaвлeниeтo нa acтpoитeлни пpoeĸти. Управител е на "Бараж Груп" от 2011 г.
Един от големите козове на строителя пред неговите конкуренти е услугата design and build ("проектирай и построи"), която предлагат на своите клиенти. Тя спестява много време и усилия на инвеститора, като му дава възможност да получи на едно място всичко, от което има нужда за изграждането на желания обект - от проектирането до същинското построяване.
Тази концепция привлича вниманието на редица чуждестранни клиенти с опит, при които тя е обичаен метод на работа: "Те са наясно какво искат, колко струва и просто търсят кой да го направи. За тях този вариант е много лесен, защото не се занимават с бюрокрация, не губят време да проектират, после да правят търг и да избират строител — това отнема много повече време. В България няма богат опит в тази насока за разлика от развитите държави, където това е съвсем обичайно и е ежедневие", посочва той.
Източник: Теодор Пенчев / Money.bg
Атанас Атанасов, собственик на "Бараж Груп"
Тук е мястото да кажем и нещо любопитно за клиентите на компанията - за разлика от други строителни мастодонти, "Бараж Груп" избира да работи само с частни клиенти.
"Частните клиенти харчат техните си пари, знаят как са ги изкарали и срещу всеки похарчен лев искат да постигнат максимална стойност", казва господин Чуклев. При частните инвеститори освен качество се гони и точност. Именно сроковете господин Атанасов посочва като истинско предизвикателство, "защото са много кратки". "Всеки инвеститор иска да работи — магазин, склад или производство — всеки ден за него е пари, които би спечелил", казва той. "От тази гледна точка това ни е научило ние да даваме максималното, защото клиентите това очакват от нас. Това много ни дисциплинира", казва още господин Чуклев. И допълва: "Най-големият капитал за една строителна фирма, а и не само, е репутацията. Всеки може да си купи багери, камиони, но не и репутация".
Строителна армия от над 300 служители
За "Бараж груп" работи цял малък батальон от строителни специалисти, които са свикнали да изпълняват задачите си бързо и качествено: "За самия персонал е лесно да постигне добри резултати без това да коства особени усилия, защото знанията и опитът им са на такова ниво, че могат да се справят относително лесно с такъв тип сграда" (б.р. индустриална), категоричен е господин Чуклев. "Ако не си работил дълго време в една и съща насока, общо взето изпускаш детайлите, които не трябва да се изпускат, когато искаш да постигнеш по-добро качество на продукта. А при нас качеството е издигнато на много високо ниво", казва още г-н Чуклев, припомняйки и фирменото мото: "Когато качеството е важно за Вас".
Една история от Варна е повече от показателна за начина на работа на "Бараж Груп". Компанията получава поръчка от мебелна верига за построяването на двуетажен магазин с площ от 14 хиляди кв.м. Оказва се обаче, че планираният за застрояване терен е върху насип, направен преди повече от 50 години. А както е известно, върху съществуващи насипи сгради не могат да се строят. Това застрашава бюджета, срока и цялостната реализация на инвестицията. За да спасят проекта, от компанията купуват машина, с помощта на която са създадени най-големите изкуствени острови в света - Палмовите острови в Персийския залив, близо до Дубай.
"Купихме съответната машина, която позволява насипите да се уплътнят до такава степен, че да могат да се използват без да се налагат други дейности. Самата технология не е непозната, но не е популярна в България и единствени продължаваме да я развиваме", казва г-н Чуклев.
Това решение спасява проекта и спестява на клиента сериозна сума от допълнителни разходи. Освен това скъсява времето за изпълнение с цели два месеца, както вече разбрахме спестеното време може да донесе само повече приходи на клиентите.
"Специализирани сме в добавената стойност на инженерните ни решения. Когато дойде един проект, ние имаме познанията да го разгледаме внимателно и да предложим алтернативи, които да не нарушат качеството на сградата, да запазят функционалността й, но в същото време да са по-евтини", обобщава г-н Атанасов.