Преди почти 100 години тогавашната Чехословакия създава държавната си авиокомпания Československé státní aerolinie или Czechoslovak State Airlines, която се превръща в петата дотогава фирма в гражданската авиация. 23 дни след основаването ѝ и първият самолет на държавните авиолинии преминава разстоянието от Прага до Братислава.
С дългове в размер на десетки милиони и на фона на най-голямата криза в авиоиндустрията в резултат на пандемията, днес наричаната Czech Airlines е във фалит. В началото на тази седмица градският съд в Прага потвърди несъстоятелността на дружеството, създадено през 1923 година.
До това се стигна след подадени искове от страна на 266 кредитори, основно доставчици на компанията, както и от 230 000 нейни пътници, поискали компенсации за отменени полети през миналата година.
С всичко това неизплатените дългове на Czech Airlines възлизат на 82 милиона долара, което на фона на други компании от индустрията, изглежда значително малка сума. Norwegian Air, която също на косъм се размина от банкрут през януари, има задължения от 7,64 милиарда долара към септември 2020 година.
На групата доставчици от дружеството дължа около 36 милиона долара. За отложените си полети от компанията трябва да изплатят компенсации на клиентите си в размер на 46 милиона долара.
Пред синдиците на компанията стои въпросът дали настояват компанията да спре полетите си и да започне да разпродава активи, за да покрие дълговете си. Към момента компанията все още обслужва част от полетите си, които са силно редуцирани и заради пандемията, и за тежкото финансово състояние, в което се намира тя.
Към 2021 година Czech Airlines обслужва 22 дестинации, сред които пътувания до Испания, Франция, Великобритания, Германия, Скандинавските държави, Италия, Украйна, Румъния и Русия. Преди пандемията компанията обслужваше и полети на дълги разстояния до Сеул. Чрез партньорски компании Czech Airlines има и пътувания до Варна и Бургас.
Може да се каже, че до фалит на чешките авиолинии можеше и да не се стигне, ако пандемията не сви с над 90% пътуванията по въздух през миналата година. Въпреки че на изплащането на дълговете на компанията беше наложен мораториум, тя не успя да генерира свеж капитал от дейността си, за да попълни дупките в бюджета си.
Мораториумът изтече през февруари, а малко преди това от Czech Airlines обявиха, че постепенно ще освободят всичките си 430 служители. Така след тежката 2020 година за компанията всички опции за спасение се оказаха изчерпани, а чешкото правителство не предложи финансова помощ, за да успее тя да избегне фалита.