Сред 50 големи държавни дружества., към края на 2023 г. "БДЖ-Товарни превози" е единственото, което получава обща крайна незадоволителна оценка в първия по рода си доклад на Агенцията за публичните предприятия, данните от който са цитирани от "Сега".

Държавният товарен превозвач е получил 0 точки за изпълнението на финансовите си цели след влошаване по всички показатели - от близо 13 млн. лева печалба за 2022 г., резултатът за 2023 г. е загуба от 10,4 млн. лева. Важно е да се отбележи, че години наред именно товарните превози бяха с по-добрите резултати в системата на БДЖ - но междувременно се промени и самият пазар, като в него навлязоха и частни фирми.

"БДЖ-Товарни превози" е на загуба от над 8,7 млн. лв. за миналата година

"БДЖ-Товарни превози" е на загуба от над 8,7 млн. лв. за миналата година

Влошеният финансов резултат се дължи основно на намалените приходи

През април ресорният министър и вицепремиер Гроздан Караджов обяви и преструктуриране на дружеството именно заради лошите резултати. Ситуацията с изпълнението на нефинансовите му цели към края на 2023 г. е по-добра в сравнение с критичното положение на финансовия фронт.

Незадоволителни оценки са получили още 3 големи държавни дружества. Критики отнася изпълнението на финансовите цели на Държавната консолидационна компания. Установено е влошаване на коефициента на ефективност на разходите, като за нея работят 19 души с 4-членен борд на директорите, чието годишно възнаграждение е 347 000 лева.

Печалба има - 14 млн. лева, но тя е значително по-ниска от тази през 2022 г.

"Булгаргаз" влошава своя коефициент на задлъжнялост - макар загубата в края на 2023 г. да е спаднала почти наполовина спрямо 12 месеца по-рано, до 52,3 млн. лева. 5-членният борд е получил общо 579 000 лева.

Ефективността на разходите на МБАЛ "Лозенец" се подобрява, но загубата продължава да е над 22 млн. лева при 295 000 лева възнаграждение на 3-членния борд. Според Агенцията за публичните предприятия виждаме проблеми с коефициента на обща ликвидност.

БДЖ остава монополист при превоза на пътници още една година - какви са причините

БДЖ остава монополист при превоза на пътници още една година - какви са причините

България беше поела ангажимент пред Брюксел от 1 януари 2025 г. с монопола да се приключи

Има дружества като шуменското ВиК, "Български пощи" или тенкоремонтния завод на "Терем" в Търговище, които са приключили 2023 г. с отрицателен собствен капитал.

Това пък са някои от дружествата с много добри оценки и по отношение на финансовите, и по отношение на нефинансовите цели:

  • БЕХ - 5-членен борд, изплатени 857 000 лв. възнаграждения, 1 млрд. лв. печалба;
  • ВМЗ - 5-членен борд, изплатени 295 000 лв. възнаграждения (4199 души персонал) и 143 млн. лв. печалба;
  • "АЕЦ - Козлодуй" - печалба от 537 млн. лв., с 5-членен борд и изплатени възнаграждения 638 000 лв. за годината (3796 души персонал);
  • ЕСО - с 3-членен УС и 7-членен надзорен съвет, платени възнаграждения за двата органа 1 млн. и 13 хиляди лв. (3321 души) и 250 млн. лв. печалба.