Китайската China Resources Beer преговаря за придобиване на бизнеса на Heineken в Китай в сделка, която може да струва повече от 1 млрд. долара, тъй като най-големият пивовар в страната търси нов ръст от премиум марки, съобщават източници на Reuters.
Преговорите идват на фона на ожесточената конкуренция, която световните бирени гиганти като Heineken, AB InBev и Carlsberg срещат на развиващите се пазари, обявени за двигател на растежа на най-големите пивовари в света. Те яростно се съревновават както помежду си, така и с местните производители.
Китай е най-големият по обем световен пазар на бира. Snow, най-популярната марка на CR Beer, е най-продаваната бира в света, но тя се предлага почти изцяло в Китай.
Сделката между CR Beer и Heineken вероятно ще включва 3 пивоварни - в провинциите Гуандун, Хайнан и Джъдзян, както и дистрибуторската дейност на Heineken и нейните марки в Китай. Преговорите все още са далеч от приключване.
Източник: Euromonitor International
Югоизточна Азия остава най-важният регион за пивоварите
Heineken, който влезе в Китай през 1983 г., се бори да изгради силна дистрибуторска мрежа и да наложи водещата си светла бира Heineken, която изостава сериозно от Budweiser на големия конкурент AB InBev на пазара на премиум бири, твърдят експерти.
Холандският производител на бира имал 0.5% пазарен дял в Китай през 2016 г., докато CR Beer държи повече от 1/4 от пазара, според Euromonitor International. Heineken продава светлите си премиум бири Heineken, Tiger и Sol в Китай, заедно с по-евтините местни марки Anchor и Hainan Beer.
Източник: Formula1.com
Heineken за втори път ще е основен спонсор на състезанието от Формула 1 в Китай
Холандската компания инвестира милиони долари в популяризирането на Heineken като предпочитана светла бира по света, предимно чрез реклама в спорта, включително във футбола и във Формула 1. През следващият месец тя за втори път ще е основен спонсор на Гран При на Китай.
Обемът на продажбите на бира в Китай намалява от 2013 г. насам и се очаква да продължи да спада. Продажбите на премиум бира с по-висок марж обаче ежегодно нарастват с двуцифрен процент през същия период, според Euromonitor.
"CR Beer няма супер премиум светли бири, докато Heineken има марки от висок клас, но й липсва мащаб в Китай. Heineken е естествена цел за CR Beer", твърди един от източниците на Reuters.
Едноименната марка на Heineken се продава 3 пъти по-скъпо от Snow в Китай. Китайските потребители пият предимно евтина бира с нисък марж, която формира 80% от пазара по обем, в сравнение със средно 18% на големите развити пазари, според експерти от Nomura.
Миналата година японската група Asahi Group продаде своя дял от 19.9% в Tsingtao Brewery - най-големият местен съперник на CR Beer - за 937 млн. долара, тъй като реши да се съсредоточи върху Европа и други държави в Азия.
Интересът на CR Beer към звеното на Heineken в Китай следва покупката за 1.6 млрд. долара на 49%-ния дял на SAB Miller в съвместното предприятие CR Snow през 2016 г.
Именно това придобиване помогна на китайския пивовар да върне бизнеса си към печалба. През 2016 г. компанията отчете първата си годишна печалба от 3 години след подновяване на фокуса върху марката Snow и увеличените продажби в ключови китайски градове.
Пазарната оценка на CR Beer е около 12.76 млрд. долара, а тази на Heineken - около 49.4 млрд. евро.