Около 1,5 млрд. евро ще струва по предварителни разчети планираното изграждане на първия етап от автомагистрала "Рила" от граничния пункт "Гюешево" до Дупница, съобщи БНР.

Над 100-километровият аутобан се предвижда да се свързва с АМ "Струма" (именно при дупница), с АМ "Тракия" (при Ихтиман) и с АМ "Хемус" (при Бухово). Той е и част от паневропейския Коридор №8.

За магистралата се говори още от 1978 г., но до реализация така и не се стига. За трасето от границата до Дупница през 2022 г. започна процедура по избор на проектант.

Над 1100 км магистрали в Румъния след разширение от 140 км през 2024-та

Над 1100 км магистрали в наша съседка, но една четвърт от пътищата й са още на чакъл

Магистралите представляват 6,3% от националните пътища

Строителството няма да започне преди 2027 година, стана ясно по време на дискусия в Кюстендил, участие в която взеха и депутати и кметове. Участниците в нея разкритикуваха забавянето на проекта, който е ключов за Западна България, а има и потенциал да разтовари София от част от трафика.

"Няма бизнес без логистична свързаност. Всички си спомняме каква икономика се развиваше в Кюстендил, Перник и Радомир, а днес това са райони със затихващи функции именно заради липсата на такава свързаност. (...) Надявам се икономическият анализ по АМ "Рила" да приключи до края на месец юни. Имаме и предложени магистрала "Рила" да бъде със статут от национално значение, чрез което да приоритизираме средства и тя да бъде изградена по-бързо", заяви председателят на транспортната комисия в НС Кирил Добрев от БСП.

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Изпълнителният директор на Института за икономическа политика Ясен Георгиев пред Money.bg

Според експерти и политици АМ "Рила" има потенциал за реализация и като публично-частно партньорство.