Бягство в страната на долара: притиснат от високия разменен курс на евро, Airbus може да реши да сглобява в САЩ граждански самолети. Говорител на компанията даде за пръв път подробности за тази инициатива пред „Зюддойче Цайтунг".

Все пак засега става дума само за планове: в Алабама може да възникне нов завод на Airbus за монтаж на граждански самолети. Но преди да се случи нещо подобно, американските военновъздушни сили трябва да решат дали ще възложат на EADS строителството на 180 товарни самолета. Офертата на Airbus е отправена съвместно с Northrop Grumman и предлага товарните самолети да са от серията A330. Предложението на Boeing е за самолети от вида 767.

Въпреки голямата въпросителна по възлагането на подобна поръчка, плановете на европейския самолетопроизводител в Алабама са първия намек за производство в доларовото пространство с конкретен пример. Шефът на концерна-майка EADS Луиз Галоаз миналата седмица говори, че заради неизгодно силното евро „части от производството и области от доставките" трябва да се преместят в доларовото пространство.

Пропадането на курса на долара било толкова бързо, че било невъзможно да се реагира достатъчно бързо. Скъпото евро тежи на компанията особено силно, тъй като самолетите се произвеждат предимно в Европа и производствните разходи се изчисляват в скъпата европейска валута, а самолетите по света се продават в евтини долари.

Има и интерес от страна на американския концерн Spirit към предназначените за продажба или закриване шест завода на Airbus в Германия. Единственият конкурент на американците е бременската компания OHB. Засега Spirit все още се колебаят - според американците, политиката няма да даде големи шансове на техния бизнес. Обаче от европейската компания говорят пред медиите, че преговорите са в напреднала фаза.