Победителят от двубоя между Манчестър Юнайтед и Барселона ще получи премии от над €110 милиона, като парадоксално, но кризата води до увеличаване на приходите от финала на Шампионската лига.

Два от най-големите клубове в света ще се съревновават довечера за премия от над €110 милиона за победа във Финала на Шампионската лига за 2009 г., в мач, който ще донесе над €310 милиона за икономиката на Европа, показва ново проучване, проведено по поръчка на MasterCard, официален спонсор на UEFA Champions League.

За сравнение проучването за 2008 г. MasterCard Heart of Sports Commerce установи, че  финалът на Шампионската лига в Москва е донесъл икономически ползи от €267 милиона.

В същото време докладът за 2009 г., изготвен от професор Саймън Чадуик, установи, че и двата клуба ще спечелят много от финала, като повишаване на стойността на отбора, средствата от наградите, сделки за спонсорство, телевизионни права, ръст на продажбите на сезонни билети, като дори и отборът, който изгуби финала, ще спечели най-­малко €65 милиона.

Според Чадуик глобалната икономическа криза е ключов положителен фактор за увеличението на приходите, тъй като тя създава нова общност от футболни фенове и организации, чиято покупателна сила носи допълнителна стойност от €25 милиона за европейската икономика.

Това са хора, които преди не са били увлечени по финала на Шампионската лига и които търсят вълнение и начин да избягат от песимизма, свързан с трудните икономически условия.

Това са също и компании, които търсят най-добрата възвращаемост на вложенията си в публичността, която финалът на Шампионската лига предоставя.

Тази икономическа тенденция вече се очертава и при други ключови спортни събития през 2009 година като финала за Суперкупата на Националната футболна лига (NFL) в САЩ, която отбеляза увеличение както на броя зрители, така и на инвестициите в реклама спрямо 2008 г.

Мачовете от Шампионската лига между големите клубове показаха също значителни нива на интерес, като например двубоят между Реал Мадрид и Ливърпул във фазата на елиминациите е гледан от 42% от испанските телевизионни зрители, а мачът между Челси и Ливърпул е проследен от 34% от телевизионната аудитория във Великобритания.

Според проучването на MasterCard, Рим ще спечели над €45 милиона от домакинството на финала през 2009 година.

Икономическите ползи са резултат от положителното влияние в краткосрочен план върху търговията чрез разходите, които феновете ще направят в барове, клубове, магазини, хотели, градски забележителности, при букмейкъри и на самия стадион Олимпико, както и чрез средствата, които спонсорите и организаторите влагат в маркетинг в града.

Столицата на Италия ще има и дългосрочни ползи, най-вече заради глобалната реклама, която ще получи и която ще доведе до ръст на туризма.

За сравнение краткосрочните приходи от домакинството на Москва на финала през  2008 г. бяха €44.5 милиона, а за Атина през 2007 г. €26 милиона.

Градът на клуба победител също ще се облагодетелства с около €15 милиона след финала за 2009 г., най-вече от увеличението на туристите, според Чадуик.