Потребителският сектор на Китай изпадна в дефлация и фабричните цени продължиха да се понижават през юли, докато втората по големина икономика в света се бореше да съживи търсенето и натискът върху Пекин да пусне по-директни политически стимули, пише днес Ройтерс.
Нараства безпокойството , че Китай навлиза в ера на много по-бавен икономически растеж, подобен на периода на "изгубените десетилетия" на Япония , в който потребителските цени и заплатите стагнират за едно поколение, рязък контраст с бързата инфлация, наблюдавана другаде.
Възстановяването на Китай след пандемията се забави след бурно начало през първото тримесечие, тъй като търсенето у дома и в чужбина отслабна и вълната от политики в подкрепа на икономиката не успя да подкрепи активността.
Индексът на потребителските цени (CPI) се понижи с 0,3% на годишна база през юли, съобщи Националното статистическо бюро (NBS) в сряда, в сравнение със средната оценка за 0,4% намаление в анкета на Ройтерс. Това беше първият спад от февруари 2021 година.
Индексът на цените на производител (PPI) се понижи за 10-и пореден месец с 4,4% и по-силно от прогнозирания спад от 4,1%.
Китай е първата икономика от Г-20, която отчита спад на потребителските цени на годишна база след последното отрицателно отчитане на индекса на потребителските цени в Япония през август 2021 г. И тази слабост засилва опасенията относно вероятния удара върху бизнеса сред основните търговски партньори на втората по-големина икономика в света.
"За Китай разликата между производството и услугите е все по-очевидна, което означава, че икономиката ще расте с две скорости до края на 2023 г., особено след като проблемът с недвижимите имоти се появява отново", каза за агеницята Гари Нг, старши икономист в Natixis за Азиатско-тихоокеанския регион . "Това също показва, че по-бавното от очакваното икономическо възстановяване на Китай не е достатъчно силно, за да компенсира по-слабото глобално търсене и да повиши цените на суровините."
Данните идват ден след като статистиката за външната показа спад на износа и вноса през юли.
Анемичната динамика на цените в Китай контрастирт рязко с осакатяващата инфлация, на която са свидетели повечето други големи икономики, което принуди централните банки на много места бързо да повишат лихвените проценти.
Въпреки това има признаци, че глобалната инфлация може да достигне своя връх и в някои случаи да се обърне. Бразилия миналата седмица намали лихвените проценти за първи път от три години на фона на по-благоприятни инфлационни условия.
Пекин си е поставил цел за потребителска инфлация от около 3% тази година, което би било повече от 2%, регистрирани през 2022 г., и засега властите омаловажават опасенията относно дефлацията.
Liu Guoqiang, заместник-управител на централната банка, каза миналия месец, че няма да има дефлационни рискове в Китай през втората половина на годината, но отбеляза, че икономиката се нуждае от време, за да се върне към нормалното след пандемията.
Спадът на индекса на потребителските цени в Китай през юли беше причинен главно от ускоряване на спада на цените на свинското месо до 26% от 7,2% поради проливни дъждове, които навредиха на доставките. На месечна база индексът на потребителските цени действително се повиши с 0,2%, опровергавайки очакванията за спад, воден от скока на празничните пътувания.
Това предполага, че сравненията с Япония може да са преждевременни, казват някои анализатори.
Xia Chun, главен икономист в инвестиционните холдинги Yintech в Хонконг, очаква дефлацията в Китай да продължи от шест до 12 месеца, но няма да последва историята на Япония, където стагнацията на цените продължава през по-голямата част от последните две десетилетия.
През последните седмици политиците обявиха мерки за стимулиране на продажбите на автомобили и уреди, докато някои градове облекчиха ограниченията за имотите, но някои участници на пазара казват, че са необходими по-решителни стимули.
Инвеститорите с нетърпение очакваха политиците да инжектират стимули след мощната среща на Политбюро миналия месец, като фондовият пазар беше най-вече потиснат от липсата на конкретни действия.
"Пазарите и фирмите трябва да свикнат с "новото нормално", при което китайското правителство ще избягва да предлага големи стимули", каза Томи Ву, старши икономист в Commerzbank.
"Вместо това ще бъдат приложени целенасочени стимули и повечето политически мерки ще се фокусират върху предлагането", каза Ву.