Вносът на САЩ от Китай е намалял с 24% през първите пет месеца на годината в сравнение със същия период на 2022 г. Причината е че американските компании се стремят да намалят зависимостта си от китайски доставчици, съобщи The Washington Post.

По данни на изданието, американските мита върху около две трети от китайските стоки, въведени още по време на администрацията на президента Тръмп, са довели до съкращаване на новите поръчки.

Освен това, нарастващите заплати на китайските работници "подкопават" едно от конкурентните предимства на Китай. Търговските връзки между Вашингтон и Пекин също така бяха "охладени" от китайските ограничения по отношение на някои големи частни компании и предпазливия подход на Пекин към администрацията на президента Джо Байдън.

Населението на Китай задлъжня прекомерно към банките - надмина германското

Населението на Китай задлъжня прекомерно към банките - надмина германското

Какви са последствията за икономиката на страната

Крупни компании като HP, Stanley Black & Decker и Lego са сред тези компании, които преориентираха веригата за доставки към американските потребители. По този начин те искат да избегнат риска да се окажат ("в капан") между конкуриращите се икономики на Китай и САЩ, а и това е част от дългосрочна стратегия за производство на стоки по-близо до потребителите, отбелязва американското издание.

HP Inc. планира да произвежда повече от своите бизнес преносими компютри в Мексико, като същевремено увеличава производството на потребителските модели в Тайланд. В същото време компанията поддържа присъствието си в Китай, разполагайки с 12 000 китайски доставчици и водещ център за изследване и развитие в Шанхай.

А световно известният производител на игрите Lego също намали доставките от Китай за САЩ. По занни на S&P Global, за периода от 2015 г. до 2017 г. средно годишно близо 18% от продукцията на компанията за САЩ идва от Китай. Докото за 2022 г. този показател падна до едва 3% - а делът на Мексико нарасна до 70%.