Свиването на руския износ на петрол вече удря силно глобалния стоков пазар, като разходите за наемане на петролен супертанкер по ключови маршрути до Китай са се увеличили повече от два пъти, откакто САЩ наложиха санкции за Русия преди две седмици.

Санкциите разтърсиха пазара на товарни превози. Броят на потвърдените пътувания не се е променил много, но наборът от налични кораби се е свил бързо и има голяма конкуренция по определени маршрути.

Дневните тарифи за много големи превозвачи на суров петрол по маршрута от Близкия изток до Китай скочиха със 112% до $57 589 през миналата седмица, според данни на Baltic Exchange, след като Вашингтон санкционира близо 160 танкера, превозващи руски суров петрол. Тарифите за пътуване от САЩ в до Китай скочиха със 102%, докато от Западна Африка до Китай отбеляза увеличение от 90%.

Причината за скока на цените на танкерите е, че през последните дни големите китайски рафинерии бързаха да купуват суров петрол от Близкия изток, Африка и Америка, за да компенсират загубата на руски петрол. Много голям превозвач на суров петрол от крайбрежието на залива на Съединените американски щати до Китай беше нает за 9,5 милиона долара миналата седмица, в сравнение с ниския диапазон от 7 милиона долара през последните няколко месеца, показват данните за корабоплаването. Indian Oil Corp. също натрупва барели от Близкия изток, което увеличава натиска.

"Тъмният" флот от танкери на Русия премести контрабандата на петрол в нови води

"Тъмният" флот от танкери на Русия премести контрабандата на петрол в нови води

1 милион барела месечно дизелово гориво, мазут и други петролни продукти се прехвърлят в морето близо до островите Лесбос и Хиос в Егейско море

Освен това има опасения, че цените на танкерите може да останат високи, ако Тръмп предприеме по-твърда позиция срещу Техеран, което той също обеща да направи.

Нарастващото търсене на големите превозвачи на суров петрол, които могат да превозват около 2 милиона барела петрол, също се отразява на разходите за по-малки кораби, които обикновено се смятат за по-малко рентабилни при по-дълги маршрути.