През последните три години танкери, превозващи руски суров петрол, често в нарушение на западното ембарго, използват трансфери от кораб на кораб (STS) в открито море, за да заобикалят санкциите и да избегнат наблюдение. Тази практика, която се извършва тайно с изключени или манипулирани системи за проследяване, помага да се прикрие произходът на петрола. Това не само улеснява избягването на санкциите, но също така добавя допълнителен слой разделение между купувачите и продавачите, като намалява възможността за проследяване на сделките. От там дойде и наименованието "тъмна флота" от танкери.

За да остане ефективен, този метод изисква непрекъсната промяна на местоположенията, където се провежда. Според Bloomberg тайните трансфери на руски нефт и горива между танкери вече са преместени към нови локации край бреговете на Гърция, след като гръцкият флот предприе военноморски учения, за да ограничи дейността в Лаконския залив - до този момент основна зона за подобни операции в Европа.

Русия си събира тъмен флот от кораби за доставки на втечен природен газ

Русия си събира тъмен флот от кораби за доставки на втечен природен газ

Неизвестни компании за корабоплаване, опериращи от зоната за свободна търговия на Дубай, са поели собственост върху най-малко осем кораба през последните три месеца

Сега около 1 милион барела месечно дизелово гориво, мазут и други петролни продукти се прехвърлят в морето близо до островите Лесбос и Хиос в Егейско море, сочат данни на аналитичната фирма Vortexa, цитирани от ZeroHedge. Този район стана предпочитан след ограничителните маневри в Лаконския залив, въпреки че STS дейността продължава и там, макар и с по-малък обем.

Прехвърлянето на товари също се е увеличило край италианското пристанище Аугуста, където от май месец насам STS операции са станали регулярни. В същото време гръцките военноморски учения, започнали през тази година, бяха удължени до средата на март, като продължават да ограничават активността в първоначалната зона.

Въпреки тези мерки, трансферите от кораб на кораб продължават, което предизвиква опасения за околната среда и безопасността. Много от участващите кораби оперират без адекватна застраховка или спазване на стандартите за сигурност. Същевременно, фактът, че дейността се увеличава, показва, че заплахата от западни санкции вече не е възпиращ фактор за тези операции.

Най-големият проблем пред икономиката на Русия не е войната, нито пък санкциите

Най-големият проблем пред икономиката на Русия не е войната, нито пък санкциите

Страната губи своите предимно висококвалифицирани работници

Макар и значителни, тези европейски трансфери бледнеят пред мащаба на STS активностите, които се извършват край бреговете на Азия. На около 64 км източно от Малайзийския полуостров се намира най-големият световен хъб за танкери от т.нар. "тъмен флот". Там ежедневно се прехвърлят милиони барели ирански суров петрол на кораби, насочени към Китай, в нарушение на многобройните западни санкции. Тези операции продължават да поддържат икономиката на Китай активна и представляват ключов елемент в глобалната схема за заобикаляне на ограниченията върху петролната търговия.