През последните три години танкери, превозващи руски суров петрол, често в нарушение на западното ембарго, използват трансфери от кораб на кораб (STS) в открито море, за да заобикалят санкциите и да избегнат наблюдение. Тази практика, която се извършва тайно с изключени или манипулирани системи за проследяване, помага да се прикрие произходът на петрола. Това не само улеснява избягването на санкциите, но също така добавя допълнителен слой разделение между купувачите и продавачите, като намалява възможността за проследяване на сделките. От там дойде и наименованието "тъмна флота" от танкери.
За да остане ефективен, този метод изисква непрекъсната промяна на местоположенията, където се провежда. Според Bloomberg тайните трансфери на руски нефт и горива между танкери вече са преместени към нови локации край бреговете на Гърция, след като гръцкият флот предприе военноморски учения, за да ограничи дейността в Лаконския залив - до този момент основна зона за подобни операции в Европа.
Сега около 1 милион барела месечно дизелово гориво, мазут и други петролни продукти се прехвърлят в морето близо до островите Лесбос и Хиос в Егейско море, сочат данни на аналитичната фирма Vortexa, цитирани от ZeroHedge. Този район стана предпочитан след ограничителните маневри в Лаконския залив, въпреки че STS дейността продължава и там, макар и с по-малък обем.
Прехвърлянето на товари също се е увеличило край италианското пристанище Аугуста, където от май месец насам STS операции са станали регулярни. В същото време гръцките военноморски учения, започнали през тази година, бяха удължени до средата на март, като продължават да ограничават активността в първоначалната зона.
Въпреки тези мерки, трансферите от кораб на кораб продължават, което предизвиква опасения за околната среда и безопасността. Много от участващите кораби оперират без адекватна застраховка или спазване на стандартите за сигурност. Същевременно, фактът, че дейността се увеличава, показва, че заплахата от западни санкции вече не е възпиращ фактор за тези операции.
Макар и значителни, тези европейски трансфери бледнеят пред мащаба на STS активностите, които се извършват край бреговете на Азия. На около 64 км източно от Малайзийския полуостров се намира най-големият световен хъб за танкери от т.нар. "тъмен флот". Там ежедневно се прехвърлят милиони барели ирански суров петрол на кораби, насочени към Китай, в нарушение на многобройните западни санкции. Тези операции продължават да поддържат икономиката на Китай активна и представляват ключов елемент в глобалната схема за заобикаляне на ограниченията върху петролната търговия.