Корабоплавателната индустрия се изправя през недостиг на моряци в световен мащаб и подхранва води до лоша комбинация от фалшиви автобиографии, морски инциденти и завишени тарифи за навло.
Атаките на хутите в Червено море и продължаващият руско-украински конфликт са довели до косвен ефект върху наличието на квалифицирани моряци, заявяват експерти пред CNBC.
"Виждаме постоянен недостиг на моряци", коментира Рет Харис, старши анализатор за персонала в Drewry. Въпреки че през последните години броят на плавателните съдове е нараснал "експоненциално" в хиляди на година, нарастването на работната сила, необходима за тези кораби, не поддържа темпото, каза той.
"Компаниите трябва да наемат моряци с по-малко опит, отколкото биха искали в идеалния случай", заяви Харис. Тези с по-високи рангове, и по-специално инженерите, са по-малко от палубните офицери.
"Както Украйна, така и Русия предоставиха много професионални моряци. Конфликтът между Украйна и Русия обаче наистина намали предлагането на моряци от двете страни - те изправени пред цялостен недостиг на работна ръка поради войната", смята ръководител от компанията FertiStream.
Филипините, Китай, Русия, Украйна и Индонезия са най-големите доставчици на моряци в света, според последния доклад за разпределението на работната сила на моряците от Международната камара по корабоплаване (ICS) и BIMCO през 2021 г.
Преди нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. руските и украинските моряци са съставлявали почти 15% от световната работна сила в корабоплаването, показват данните на ICS.
ICS очаква недостиг от 90 000 обучени моряци до 2026 г.
"Жизненоважно е да набираме по-разнообразна работна сила, ако искаме да отговорим на недостига на моряци, необходими за доброто представяне на индустрията, това е едно от най-големите предизвикателства, пред които е изправена нашата индустрия в момента", смята ICS.
Геополитическите събития също създадоха опасности в морето. Моряк вече не е привлекателна кариера. Съществуващият морски персонал също избира повече работа на брега, вместо да излиза в морето, смята Хенрик Йенсен, главен изпълнителен директор на Danica Crewing Specialists Group, международна компания за морски услуги за набиране на персонал и екипаж.
"В миналото заплатите на моряците бяха достатъчно високи, за да го направят финансово привлекателен вариант. Но в днешно време по-младите хора дават приоритет на баланса между професионалния и личния живот и не са толкова склонни да се ангажират с кариера, която изисква дълги периоди далеч от дома", коментират от FertiStream.
Повече компании се опитват да привлекат по-младото поколение с развлечения и фитнес зали на борда, както и с по-кратки пътувания, вариращи от два до четири месеца.
Фалшиви автобиографии и злополуки
Свиването на предлагането на моряци доведе до компании, които предлагат по-високи заплати, за да привлекат таланти от ограничен набор, но също и до кандидати, които опитват късмета си на свободни позиции, за които не са квалифицирани, като подават украсени автобиографии, заявяват експерти от индустрията пред CNBC.
Фалшивите автобиографии са станали по-разпространени в индустрията след недостига, като нараства броят на моряците от този тип. Но тези на борда плащат цената.
"Стандартът за да работиш на мястото на моряците пада. Защото сега просто им трябва някой с лиценз", каза капитанът, добавяйки, че напоследък е трябвало да уволни повече моряци, чиято компетентност е била поставена под съмнение.
Висококвалифицираните моряци трябва да прекарват повече време в морето. Умората и психическото напрежение, които възникват за моряците могат да доведат до компрометирано психично здраве за някои — и дори до инциденти на борда.
Безопасността на корабите и екипажа може да бъде компрометирана поради фактори като неопитност, липса на правилна поддръжка и умора, каза Субхангшу Дът, изпълнителен директор на Om Maritime.
В проучване от 2024 г. на Световния морски университет над 93% от 9214 от анкетираните моряци отбелязват, че умората е най-често срещаното предизвикателство, свързано с безопасността на борда. Около 78% съобщават, че нямат цял почивен ден през целия период на договора, който може да продължи с месеци.
Океанското корабоплаване е неразделна част от световната верига за доставки - повече от 80% от обема на глобалната търговия се извършва по море, според Организацията за търговия и развитие на ООН.
Липсата на екипаж също може да наруши веригите за доставки, тъй като корабите могат да бъдат задържани в пристанищата.
Освен това заплатите на моряците представляват голяма част от оперативните разходи на кораба, които се очаква да останат високи, тъй като компаниите повишават заплатите в опит да привлекат и задържат таланти. И това вероятно ще поддържа тарифите за товари високи, добавяйки известен инфлационен натиск надолу по линията, обясни той.
Други експерти споделят мнението, че недостигът на моряци ще продължи още няколко години, като признават, че това е сред най-големите препятствия, с които индустрията трябва да се сблъска.