Китайските автомобилни производители искат да изнасят стотици хиляди електрически превозни средства по целия свят, но се нуждаят от много повече товарни средства, за да направят това. Търсенето е толкова голямо, че страната е на път да "натрупа" четвъртият по големина автопарк в света след няколко кратки години, като нови търговски маршрути се създават специално за китайски автомобили.

Китай вече има осмият по големина корабен флот в света с 33 кораба за превоз на електромобили, според данни на консултантите по корабоплаването Veson Nautical. За сравнение, Япония оглавява списъка с 284 кораба, следвана от Норвегия, със 102 кораба за товари. Южна Корея е на трето място със 72, а остров Ман, който има 61 регистрирани кораба, е на четвърто място, по данни, съобщени от Elektrek. 

Но китайските компании мислят да наваксат, защото поръчват 47 кораба, което представлява една четвърт от всички поръчки в световен мащаб. Сред клиентите, които купуват корабите, са SAIC Motor, Chery и нашумялата маркса BYD, която е много голяма конкуренция на Tesla, както и спедиторските компании COSCO и China Merchants "от името на китайски автомобилни производители", според съобщения на Reuters.

"Очакваме да видим нови търговски маршрути, установени за китайските производители", смята анализаторът на Veson Андреа де Лука

Китай вече изпревари Япония като най-големият износител на автомобили в света, като само BYD изнесе повече от 240 000 автомобила миналата година, което представлява около 8% от глобалните му продажби. Тази година планира да изнесе до 400 000 броя. Компанията дори има един специално построен кораб с капацитет 7000 електромобили и планира да добави още седем такива кораба след две години.

Китайски производители на електромобили предлагат стимули за покупки, за да вземат клиентите на Tesla

Китайски производители на електромобили предлагат стимули за покупки, за да вземат клиентите на Tesla

В момента конкуренцията на китайския автомобилен пазар, който е и най-големият в света, е жестока

Tesla и Volkswagen също увеличиха износа си от Китай, което разбира се използва по-евтината верига за доставки в страната в тяхна полза.

Автомобилите обикновено се транспортират по море с помощта на кораби, които позволяват превозните средства да се движат директно, вместо да се използва кран. Но имаше недостиг на тези кораби през последните години, като по-старите кораби бяха пенсионирани и поръчките за нови кораби бяха намалени както поради финансовата криза от 2008 г., така и модернизирането на индустрията към по-малко замърсяващи горива.

В Япония Nissan и Toyota имат флотилии от подобни кораби, които могат да превозват десетки хиляди леки превозни средства, но за Китай вътрешните му кораби за превоз на автомобили представляват малка част от глобалния капацитет за превоз - само 2,8%, оставяйки на китайските компании малко опции за износ на техните автомобили.

Достъпът до тези кораби струва цяло състояние, като дневната ставка за чартърни кораби достига 115 000 долара на ден. Това е повече от седем пъти по-високо от цената през 2019 г. Така че компаниите са се обърнали към закупуването на кораба за нуждите.