Потенциалните купувачи на Alitalia поискаха днес италианското правителство да им даде свобода на действие за преструктуриране на авиокомпанията като условия да представят пакет от мерки за спасяването на затъващия национален авиопревозвач.
Днес изтича срокът да се заяви интересът към приватизацията на Alitalia, като правителството търси да продаде контролния пакет на компания, която ще оферира покупката на цялата авиокомпания.
Три или четири компании, които са потенциални купувачи, вече заявиха своя интерес, но дадоха да се разбере, че нямат намерение да представят конкретни оферти, докато правителството не представи ясен доклад за финансовото състояние на авиокомпанията.
Един от потенциалните купувачи, който обаче не иска да бъде назован, каза за Financial Times, че правителството дори е било притискано първо да обяви Alitalia в процес на преструктуриране, близък до банкрута.
Правителството на Проди обяви, че е готово на гъвкави мерки, но не и да предложи толкова драстична стъпка.
Купувачите вярват, че Air France- KLM има най-голям шанс да придобие Alitalia, ако избере да предложи оферта, но френско-холандската група е един от купувачите, които имат най-големи съмнения относно възможността за свободно преструктуриране.
Все още не е ясно как Air France ще посрещне изискванията на правителството бъдещият собственик на италианския превозвач да има фирмена регистрация на Ботуша. Едната от идеите е Air France да не купува самостоятелно Alitalia, а да се включи в консорциум с потенциални италиански купувачи и да повиши миноритарния дял от 2 %.
Това би могло да подсили търговските връзки и да реализира пълна покупка по-късно.
Ако Air France се откаже, други потенциални купувачи Air One, Management & Capitali or Texas Pacific могат да се включат в надпреварата, според хора, близки до преговорите. Засега заявки за интерес не липсват.
Правителството настоява всеки купувач да съхрани италианската идентичност на Alitalia, както и в местните полети, и да има желание за гъвкав подход по отношение на работните места.
Финансовото състояние на Alitalia стана ясно късно в неделя, когато пазарният регулатор обяви загубите за 2006 г.
Авиокомпанията обяви, че очаква загуби за 2006 г в рамките на €380 млн., твърде далеч от очакваното, обявено пред инвеститорите през 2005 г, когато компанията получи подкрепа от правителството от €1 млрд.
Освен загубите, Alitalia има нужда от €3 млрд., за да покрие дълговете си и да поднови някои от 183-те си самолета, които са едни от най-старите сред най-големите авиокомпании.
През ноември, Alitalia имаше нетни дългове от €964 млн., въпреки това обаче групата обяви, че има достатъчно пари, за да продължи работата си следващите 12 месеца.
В отделно съобщение Alitalia обяви, че месечният трафик на пътниците е спаднал с 2,3% през декември, писа BBC днес.
Alitalia, която често страда от стачки, не е излизала на печалба от 2002 г.