За март 2022 г. продажбите на леки автомобили в Европейския съюз намаляват още с 20,5% или 844 187 продадени превозни средства. Прекъсванията във веригата за доставки и удара върху тях от руската инвазия в Украйна, се отразиха негативно на производството на автомобили. Затова повечето страни в региона регистрират двуцифрен спад в продажбите, включително четирите ключови пазара: Испания (-30,2%), Италия (-29,7%), Франция (-19,5%) и Германия (-17,5%) .

В България обаче отчита ръст през март с цели 25,2% спрямо същия месец на 2021 г. до 2 697 броя, а през първото тримесечие на 2022 г. те се увеличиха с 19,5% спрямо същия период на миналата година, достигайки общо 6 674. В Румъния увечелието е още по-сериозно, като страната отчете ръст от 40% на годишна база за посочения период, стана ясно от данни на Европейската асоциация на автомобилните производители.

Снимка 571306

Източник: ACEA

През първото тримесечие на 2022 г. регистрациите на нови автомобили са намалели с 12,3% в сравнение със същия период на миналата година, като Основните пазара в ЕС отбелязаха спад: Италия (-24,4%), Франция (-17,3%), Испания (-11,6%) и Германия (-4,6%). У нас спадът за периода е 13,5%.

Продажбите на автомобили в Европа отбелязват спад за девети пореден месец, на фона на войната в Украйна, която още повече навреди на веригите за доставки и стимулира рекордната инфлация.

"Недостигът на части и спирането на производството, заради войната в Украйна,ограничават доставките на автомобили и забавят очакваното възстановяване на продажбите", смята анализаторът на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн.

Войната разтърси местните доставчици, принуждавайки Volkswagen и BMW временно да спрат производството. Търсенето продължава да изпреварва предлагането, но рекордната инфлация в региона може да започне да влияе върху решенията за покупка според прогнозата LMC Automotive.

Очаква се продажбите в Европа едва да се покачат тази година, се казва в доклад на LMC Automotive.

Потребителските цени в еврозоната се повишиха до рекордните 7,5% през март спрямо предходната година, надвишавайки прогнозите и нараснаха от 5,9% през февруари.

"Войната и продължителното покачване на цените ще отклони потребителите от търсенето, но поне засега търсенето надминава предлагането.", коментират от LMC.