Американският инвестиционен гигант BlackRock предизвика геополитическа буря, след като поведе консорциум за придобиване на стратегически пристанища от двете страни на Панамския канал. Сделката за 22.8 милиарда долара, според Wall Street Journal, е извършена без предварително одобрение от китайските власти - и това не се е харесало в Пекин.
Контролът върху тези обекти досега беше в ръцете на хонконгския конгломерат CK Hutchison, управляван от фамилията на 96-годишния милиардер Ли Ка-Шин - легенда в бизнес средите, наричан "Супермен".
Пекин се ядосва, Вашингтон аплодира
Според медийни публикации, включително и в китайския вестник Ta Kung Pao, в Пекин са били особено разгневени, че сделката е осъществена без тяхното знание, при положение че са планирали да използват пристанищата като коз в разговорите с администрацията на Доналд Тръмп. Там дори се говори за "предателство на националния интерес" в името на печалбата.
Изказванията на президента Тръмп само наляха масло в огъня. В речта си пред Конгреса той заяви, че "ще си върнем Панамския канал". А изпълнителният директор на BlackRock - Лари Финк - потвърди, че се е свързал директно с Белия дом, за да предложи сделка, която да избегне нуждата от принудително отнемане.
Какво всъщност купува BlackRock?
Сделката далеч не се изчерпва с Панама. Тя обхваща 43 пристанища в 23 държави, включително шест по протежението на Суецкия канал. Финк дори разказа с ирония как децата му го попитали дали са "купили Панамския канал" - "Не, само два порта от него, които съставляват едва 4% от стойността на сделката", казва той.
Сделката е резултат от партньорството между BlackRock и придобития от нея миналата година инфраструктурен гигант Global Infrastructure Partners (GIP). Заедно те формират звено с амбиции да доминира в глобалния портфейл от логистични активи. Ако финализира сделката, BlackRock ще притежава над 100 пристанища в света, като очакваната възвръщаемост е 15-16%.
Заплахата от китайска блокада
Сделката все още не е окончателно подписана - това трябва да се случи до 2 април. Китайските власти обаче вече преглеждат сделката за потенциални рискове, включително проблеми със сигурността и антимонополното законодателство. Според анализатори, ако тя бъде блокирана, това може да навреди на репутацията на новосъздаденото инфраструктурно подразделение на BlackRock.
CK Hutchison, от своя страна, мълчи по въпроса. В последния си финансов отчет компанията признава, че "геополитическото напрежение се е увеличило значително", а нейният председател Виктор Ли - синът на Ли Ка-Шин - предупреди, че 2025 г. може да е "нестабилна и непредсказуема" за бизнеса.
Striker
на 23.03.2025 в 16:45:21 #1Ковидарите да свикват. Лудия Тръмп не е луд за всичко.