Американският гигант за управление на активи BlackRock купува две пристанища в двата края на Панамския канал от хонконгска фирма, съобщават американските медии.

Заявките за тази стъпка даде още преди да стане президент Доналд Тръмп, койтоа няколко пъти заяви, че възнамерява да си "върне" Панамския канал от Панама, която пое контрола върху ключовия международен воден път през 1999 г. съгласно договор, договорен със Съединените щати 20 години по-рано.

",Китай управлява Панамския канал. И не го дадохме на Китай. Дадохме го на Панама и си го връщаме" коментира Тръмп по време на встъпителната си. На януарска пресконференция преди встъпването си в длъжност Тръмп не би изключил използването на военна сила или икономическа принуда, за да поеме отново контрола над канала.

Сделката, която включва BlackRock и консорциум от други инвеститори, струва 23 милиарда долара за закупуване на пристанищата на Балбоа и Кристобал от двата края на канала от компанията в Хонконг CK Hutchison.

BlackRock купува и контролния дял на CK Hutchison в 43 други пристанища, включващи 199 котвени локации в 23 държави, но нито едно от пристанищата, които оперира в Китай или Хонконг.

След сделката, на практика пристанищата ще са под американски контрол.

Освен пристанищата на Балбоа и Кристобал, разположени в двата края на Панамския канал, други пристанища в сделката са в Мексико, Нидерландия, Египет, Австралия, Пакистан и т.н..

САЩ построиха канала в началото на 1900 г., докато търсеха начини да улеснят транзита на търговски и военни кораби между своите брегове. Вашингтон се отказа от контрола над водния път към Панама на 31 декември 1999 г. съгласно договор, подписан през 1977 г. от президента Джими Картър. Тръмп твърди, че Картър "глупаво" е предал канала. Около 70% от морския трафик, който пресича Панамския канал, тръгва или отива към пристанищата на САЩ.

Новият стар американски президент се оплакаха от таксите, които се начисляват на корабите за използване на водния път.

През януари американският републиканският председател на сенатската комисия по търговия, наука и транспорт Тед Круз изрази опасения, че Китай може да експлоатира или блокира преминаването през канала и че пристанищата "предоставят на Китай готови постове за наблюдение".