Публично-частни партньорства могат да поемат контрола над две основни пристанища близо до Панамския канал, ако съдилищата анулират договора с базираната в Хонконг CK Hutchison's да ги управлява, заяви президентът на Панама Хосе Раул Мулино, цитиран от Reuters.

CK Hutchison държи 90% дял в местната компания Panama Ports Company, която има(ше) 25-годишна концесия за експлоатация на пристанищата Балбоа и Кристобал, разположени в двата края на канала, подновена през 2021 година.

Договорът е в центъра на спор, откакто президентът на САЩ Доналд Тръмп тази година заплаши да поеме контрола над водния път поради влиянието на Китай върху морската индустрия на Панама. CK Hutchison се опитва да продаде дела си в панамската компания като часто от мащабна глобална сделка.

Тази седмица службата на главния финансов ревизор на Панама заведе два иска във Върховния съд на страната, целящи да обявят споразумението за противоконституционно и да го анулират, с мотива че подновяването не е следвало необходимите правни стъпки, включително "зелена светлина" от главния финансов ревизор.

"В момента не виждам продължаване на договора с Панамските пристанища, независимо дали е изменен или не", каза Мулино на пресконференция. "Ще изчакаме присъдата", добави Мулино, визирайки съдебните дела.

ЖП линията обслужваща Панамския канал, стана собственост на датската Maersk

ЖП линията обслужваща Панамския канал, стана собственост на европейска компания

Тя е алтернативен начин за транспортиране на стоки между Атлантическия и Тихия океан

Главният финансов ревизор открито критикува договора, заради предполагаеми нередности от страна на предишното правителство и недостатъчни приходи за Панама от сделката - но пълните резултати от направения скорошен одит от неговия офис не са разкрити.

Правните предизвикателства, пред които договорът е изправен в Панама, добавят проблеми към дипломатически чувствителния план на консорциум, воден от американската инвестиционна компания BlackRock (най-голямата в света по активи под управление) да купи голяма част от бизнеса с пристанища в световен мащаб на CK Hutchison - евентуална сделка, която беше приветствана от Вашингтон, но критикувана в Китай.

Сделката става все по-политизирана на фона на търговската война между САЩ и Китай. Пекин твърди, че има значителни национални интереси в сделката и така предложената сделка би била "предателство към страната".

BlackRock купува две пристанища на Панамския канал за $23 милиарда

BlackRock купува две пристанища на Панамския канал за $23 милиарда

Пристанищата на Балбоа и Кристобал от двата края на канала минават в американски ръце от компанията в Хонконг CK Hutchison