Световната търговия се възстановява след колапса в началото на пандемията. Китай и други азиатски икономики завземат все по-голям дял от износа на всичко от маски до велосипеди — и се очаква да го задържат и след края на здравната криза, пише The Wall Street Journal.
Сега няма съмнение, че заедно с възстановяването на икономиките търговията ще расте. Предизвикателствата пред международната търговия ще се концентрират около възможността фабриките да отговорят на търсенето от страна на потребителите.
През април 2020 г., когато голяма част от икономиките бяха затворени, икономистите в Световната търговска организация прогнозираха, че световната търговия ще изпита най-големият спад в историята в мирно време от Голямата депресия насам. Те очакваха свиване с до една трета.
Оказа се обаче, че търговията пада с едва 5,3% през миналата година, по данни на CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, и се завръща на нивата си от преди пандемията още през ноември.
Възстановяването бе подкрепено от търсене на лични защитни средства като маски. Работата от вкъщи повиши търсенето на компютри. А желанието да бъде избегнат обществения транспорт предизвика повишено търсене на велосипеди. Отчетен бе и ръст на домашните ремонти.
Конференция на ООН за търговия и развитие изчислява, че трансграничните продажби на лични защитни средства, като маски, подскача с 40% през трите месеца до края на септември и с още 16% през последните три месеца на годината.
Голяма част от износа идва от Източна Азия, където заводите отвориха отново след по-бързото справяне с вируса. Китай бе основен източник на лични защитни средства и основен износител на офис оборудване, което отбелязва 16% ръст в третото тримесечие и 14% през четвъртото.
Данните на ООН показват, че износът на Китай се покачва с 10%, а този от Тайван и Виетнам още по-бързо.Някои от производителите в тези страни, вече изправяли се пред подобна ситуация пре 2003 г., успяха да запазят високи нива на активност. Дори и това обаче не е достатъчно, за да се отговори на растящото търсене, посочва изданието.
Един пример е тайванската Giant Group, най-големият производител на велосипеди в света. "Нямахме проблеми да изнасяме велосипеди в началото на пандемията", казва Бони Ту, председател на компанията. "Но с високото търсене се появиха проблеми във веригите за доставки и сега не можем да смогнем да изпълним поръчките".
Доставката на стоките от Източна Азия до Европа и САЩ също се затрудни, тъй като авиокомпаниите почти спряха полетите, а при транспорта по море се появиха забавяния заради заболели служители. Цените за транспорт също скочиха значително заради липса на контейнери.
Въпреки проблемите, новините за силно търсене са добри за световната икономика.