Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че иска да види много кораби в строеж и то бързо. За да постигне това, той директно се захвана с проблемите в корабостроенето за военния флот - задача, която е всякаква друга, но не и лесна, отбелязва Business Insider в свой материал.

По време на обръщението си към Конгреса Тръмп обяви целта си да "възкреси американската корабостроителна индустрия", включвайки както търговския, така и военния сектор. За целта ще се създаде специално звено в Белия дом.

"Преди произвеждахме толкова много кораби. Вече не ги произвеждаме в такъв мащаб, но ще започнем да ги произвеждаме много бързо, много скоро. Това ще има огромно въздействие за по-нататъшното укрепване на нашата национална сигурност.", заяви с характерния си маниер президентът.

75% от поръчките за строителство на кораби през първото полугодие са получени само от една държава

75% от поръчките за строителство на кораби през първото полугодие са получени само от една държава

Това е скок по този показател за втората икономика в света с 44%

Подробностите за новата инициатива обаче остават оскъдни отвъд обещанията за данъчни стимули.

Индустрията се нуждае от съживяване, особено докато Китай се утвърждава като корабостроителна сила, но проблемите, които я засягат, са дълбоки. Служители във Вашингтон, военните и отбранителната индустрия отдавна се оплакват от сложностите за връщането на корабостроенето в правилната посока.

Съветникът по национална сигурност на Тръмп Майк Уолц описа американското корабостроене като "абсолютен хаос". Ключови за тази оценка са значителните закъснения и нарастващите разходи.

Преглед на Военноморските сили от миналата година установи, че повечето от основните програми като критичните подводници и надводни кораби, са с години зад графика и над бюджета.

"Едно от нещата, които възпрепятстваха нацията да строи повече кораби, е цената," каза Брайън Макграт, консултант по отбрана и национална сигурност и пенсиониран командир от Военноморските сили. Той добави, че митата на Тръмп вероятно няма да помогнат в тази ситуация.

Китай вече работи върху първия си ядрен самолетоносач

Китай вече работи върху първия си ядрен самолетоносач

Прототип на реактора му е в строеж

Но става въпрос за нещо повече от пари. Проблемите на американското корабостроене датират от десетилетия назад с изтъняването на индустриалната база.

Законодатели, служители, правителствени надзорни органи и експерти посочват спада в корабостроенето след Студената война, който е свил местната индустрия както за строителство на нови плавателни съдове, така и за поддръжка на настоящите.

"Ако днес хвърлим безброй долари към Департамента на Военноморските сили на САЩ, не бихме могли да построим корабите, защото нямаме индустриалната база. Трябва да поправим това," каза миналия месец сенатор Роджър Уикър, републиканец от Мисисипи и председател на Комисията по въоръжените сили на Сената.

Служители на Тръмп и избрани за ръководство лица обсъждаха някои от дългогодишните проблеми на индустрията. По време на изслушването за потвърждаването му, номинираният от президента за секретар на флота Джон Фелан заяви, че корабостроенето е основен приоритет за Тръмп.

Той предложи някои предложения за решаване на проблемите с корабостроенето, включително идеи от Закона SHIPS, стимулиране на частния сектор да инвестира в корабостроителници и привличане на квалифицирани работници към кариери в корабостроенето чрез конкурентно заплащане.

Лидерите в корабостроителната индустрия отбелязаха опасенията относно работната сила. Том Мур, старши вицепрезидент по правителствени отношения в Hudson Ingalls Industries, посочи миналия месец данни, показващи загубата на опитни работници през последните 30 години. Той каза, че трудещите се днес може да имат само част от опита на предшествениците си.

Военноморските сили имат 30-годишен план за корабостроене, фокусиран върху увеличаване на бойните им сили от 296 кораба с екипаж до 381 до 2045 г. Бюджетната служба на Конгреса оценява, че това ще струва на Военноморските сили около 40 милиарда долара годишно.