Китай е изградил наземен прототип на реактор за голям военен кораб, което е най-ясният знак досега, че Пекин напредва към производството на първия си ядрен самолетоносач според нов анализ на сателитни снимки и китайски правителствени документи, цитиран от АП.

Изследването, проведено от Института за международни изследвания в Мидълбъри, Калифорния, е първото, което потвърждава, че Китай работи върху неконвенционална задвижваща система за своите ВМС.

Как новият китайски самолетоносач ще "отмъсти" за унижение от XIX век

Как новият китайски самолетоносач ще "отмъсти" за унижение от XIX век

С "Фуджиан" Пекин се заявява като глобална морска сила

Изследователите първоначално проучвали планински обект извън град Лешан в югозападната китайска провинция Съчуан поради подозрения, че Китай строи реактор за производство на плутоний или тритий за оръжия. Вместо това те заключили, че Китай изгражда прототип на реактор за голям военен кораб.

Това се потвърждава от широка гама от източници, включително сателитни изображения, тръжни документи, персонални досиета и проучвания за въздействието върху околната среда.

Реакторът се помещава в нова база, построена в обект, известен като База 909, който е под контрола на Института за ядрена енергетика на Китай.

Документи, показващи, че китайският Институт 701, който отговаря за разработването на самолетоносачи, е закупил оборудване за реактор "предназначено за монтаж на голям надводен кораб", както и "обозначението за национална отбрана" на проекта, помогнаха да се стигне до заключението, че големият реактор е прототип за самолетоносач от следващо поколение, посочват експертите.

Коментар от китайска страна по темата няма.

Китайският военноморски флот вече е най-големият в света по численост и бързо се модернизира. Добавянето на ядрени самолетоносачи към флота би било голяма стъпка в реализирането на амбициите му за истинска сила, способна да оперира по целия свят, в нарастващо предизвикателство към Съединените щати, отбелязва агенцията.

Снимка 690897

Източник: GettyImages

Ядрените самолетоносачи отнемат повече време за изграждане от конвенционалните, но веднъж в експлоатация, те могат да останат в морето много по-дълго, тъй като не се нуждаят от презареждане с гориво. На борда има повече място за керосин и оръжия за самолетите, което разширява техните възможности. Те също така могат да произвеждат повече енергия за захранване на съвременни системи.

В момента само Съединените щати и Франция имат ядрени самолетоносачи. САЩ имат общо 11, което им позволява да поддържат множество ударни групи, разположени по целия свят по всяко време, включително в Индо-Тихоокеанския регион.

Пентагонът обаче все повече се безпокои от бързата модернизация на китайския флот, включително проектирането и строителството на нови самолетоносачи.

Китай в момента има три авионосеца, включително новия "Фуджиан" (Тип 003), който е първият, проектиран и построен изцяло от Китай. Страната е заявила, че работата по четвърти вече е в ход, но не е обявила дали и той ще е с конвенционално задвижване.

Освен това, конфликтите от последните години показаха важността и на по-малките кораби с полетни палуби, от които могат да излитат ударни дронове и вертолети. Това е област, в която Китай има сериозно ноу-хау.

Това ли е новият китайски самолетоносач?

Това ли е новият китайски самолетоносач?

Корабът може да се окаже с необичайна цивилна задача

Президентът Си Цзинпин е възложил на военните да изградят "първокласен" флот и да се превърнат в морска сила като част от неговия план за голямото възраждане на страната.

Последната Бяла книга на страната за националната отбрана от 2019 г. посочва, че китайският флот се адаптира към стратегическите изисквания, като "ускорява прехода на задачите си от отбрана в близките морета към мисии за защита в далечните морета".

Морските изпитания на новия самолетоносач "Фуджиан" дори не бяха започнали през март, когато Юан Хуачжъ, политически комисар на Военноморските сили на Народноосвободителната армия на Китай, потвърди строителството на четвърти самолетоносач. Попитан дали той ще бъде с ядрено задвижване, той заяви тогава, че това "скоро ще бъде обявено", но досега това не се е случило.

Дори ако самолетоносачът, чието строителство е започнало, вероятно ще бъде още един конвенционално задвижван кораб Тип 003, експертите казват, че китайските корабостроителници имат възможността да работят по повече от един самолетоносач едновременно и че биха могли да произведат нов ядрен кораб паралелно.