Реконструкцията на железопътния тунел "Созина", най-дългия в Черна гора и ключов за линията Подгорица-Бар, може да започне след 2027 година, съобщават местни медии. Дотогава ще бъдат извършени изследвания на съоръжението и ще се подготви основният проект за рехабилитация.

За тази подготвителна фаза "Железопътна инфраструктура на Черна гора" (ŽICG) е получила €850 000 безвъзмездно финансиране по Инвестиционната рамка за Западните Балкани (WBIF) с подкрепа от Европейската инвестиционна банка (EIB).

От дружеството обясняват, че тунелът в сегашното си състояние не отговаря на съвременните европейски стандарти за влаков трафик. Именно затова целта е след модернизацията "Созина" максимално да се доближи до нормите на ЕС.

Какво предстои?

Основният проект за рехабилитация трябва да бъде завършен през февруари 2027-а. След това ще бъде обявена обществена поръчка , с която да се избере изпълнител на строително-ремонтните работи.

Финансираните дейности на този етап включват геотехнически, геодезически и конструктивни изследвания, които ще оценят реалното състояние на тунела, носещата способност на конструкцията, дренажните системи и облицовката. С техническите проучвания е ангажирана SUEZ Consulting, а JASPERS, ЕИБ и Делегацията на ЕС в Черна гора участват в мониторинга на проекта, за да се гарантира съответствие с европейските процедури.

Тунелът "Созина" е с дължина 6170 м, а през нея ежегодно преминават около 10 950 влака, или близо 30 дневно. В момента максималната скорост е 80 км/ч, като в определен участък от около 60 м движението е ограничено до 30 км/ч.

Според ŽICG рехабилитацията ще повиши безопасността, ефективността и капацитета на един от най-натоварените железопътни сегменти в страната.

Златният час на железопътната индустрия: Pesa изпълнява поръчки за €2,76 милиарда и разширява производството си

Златният час на жп индустрията: Познат у нас производител изпълнява поръчки за €2,76 милиарда и разширява дейността си

През последните години компанията извърши дълбока технологична трансформация

Преди започване на подробните изследвания сводът на тунела се почиства под високо налягане, за да се локализират визуално повредите. Предстои прилагане на георадарно сканиране, термографски анализ, геоложки и геотехнически изпитвания. Резултатите от всички процеси ще определят окончателния обхват и темпо на реконструкцията.

Малко история

Тунелът е изграден през втората половина на 50-те години като част от проекта за жп Белград-Бар. Строителството е било затруднено от сложни геоложки условия и ограничени технически възможности, поради което голяма част от дейностите са извършвани ръчно и с взривни работи.

През годините съоръжението е претърпяло щети от няколко земетресения и е преминало през многократни реконструкции — през 1970, 1972, 1982, 2010, 2016 и 2017 г.

Последната по-голяма намеса през 2017 г., финансирана по IPA III, е на стойност €4,08 милиона, като са подменени релсите и дървените траверси с бетонни. Така "Созина" се превръща в единствения участък от жп мрежата на Черна гора, в който са монтирани бетонни траверси.

Първата високоскоростна жп линия на Сърбия с китайски влакове вече е факт - с връзка до Унгария

Първата високоскоростна жп линия на Сърбия с китайски влакове вече е факт - с връзка до Унгария

Модерните машини развиват средна скорост от 200 км/ч