Най-голям в Китай, най-модерен в света - така в Пекин описват новия си самолетоносач "Фуджиан". Авионосецът започна първото си плаване през миналия месец, като той не е само ценен военен актив - той е заявка за това, че комунистическата страна вече вижда себе си като глобална сила... но и че флотът вече не е ахилесовата ѝ пета.

В свой обширен материал Defense One обяснява защо в Китай темата "Самолетоносачи" е на такава почит. Офицерите от бойния флот на КНР изучават в детайли едно от най-срамните поражения на страната си - това в битката при река Ялу през 1894 г. Тогава японските бойни кораби - с по-добри въоръжение и тактика, не просто побеждават, а тотално разгромяват врага си.

Пускат на вода първия китайски самолетоносач

Пускат на вода първия китайски самолетоносач

Преди това Пекин построи бетонен кораб в нармални размери за учения на сушата

Това е ключово събитие в "Столетието на унижението" за Китай и в голяма степен е определящо за всичко, което се случва през следващите десетилетия.

По-късно - и особено по време на Втората китайско-японска война от края на 30-те години на XX век нататък, се утвърждава ролята на авионосците от Страната на изгряващото слънце. Техните самолети контролират небето, сушата и водата над зоната на конфликта, а даже и голямата международна помощ (под формата както на изтребители и бомбардировачи, така и на пилоти доброволци) не успява да спаси Китай от редица поражения и загуба на територии.

Първият самолетоносач китайско производство завърши пробно плаване

Първият самолетоносач китайско производство завърши пробно плаване

Той е подобрено копие на съветския "Варяг"

Следващият глобален конфликт поне на тихоокеанския си театър отново е решен от самолетоносачите по време на фаталната за японските ВМС битка за Мидуей. След това те са "главни герои" в десетки конфликти - от Корейската война до свалянето на Саддам Хюсеин.

Всичко това не убягва на военното ръководство на Китай след установяването на комунистическа власт. Според историци още към 1949 г. в Пекин има амбиции за строителство на авионосци, но липсата на пари и достъп до технологии спъва начинанието за десетилетия напред.

Различният самолетоносач

"Фуджиан" е специален, но далеч не е първи. В момента китайските ВМС имат два относително нови самолетоносача, които са в експлоатация - "Ляонин" и "Шандон". Те, обаче, са базирани на стар съветски дизайн (клас "Адмирал Кузнецов", като "Ляонин" даже е започнат в СССР и по-късно е закупен и достроен от Китай), по-малки са и използват шанци за излитането на самолетите си.

На практика, двата кораба имат основна задача да осигуряват въздушно прикритие на бойната си група - авиокрилата им включват изтребители J-15 (нелицензирана версия на Су-33, базирана на закупен от Украйна прототип).

Китай пусна на вода трети самолетоносач

Китай пусна на вода трети самолетоносач

Това е вторият самолетоносач, произведен самостоятелно от страната

На този фон, 80 000-тонният "Фуджиан" е изцяло разработен и построен в Китай, има много по-голяма палуба с електромагнитни катапулти и така може да носи по-тежки самолети. Според Defense One сред тях може да са машини за далечно радиолокационно откриване като KJ-600. Наличието на радар в небето ще позволи на ударната група на самолетоносача да работи независимо и далеч от родината си.

Бойните самолети на борда на новия авионосец пък вероятно ще бъдат новите палубни изтребители от пето поколение J-35. Пълноразмерна реплика на такава машина символично беше поставена на палубата на "Ляонин" при завръщането му след едногодишен ремонт. Това е самолет, който може да поразява широк кръг от цели във въздуха, на сушата или във водата и в много аспекти е близък до американския F-35.

Освен всичко друго, "Фуджиан" е ултимативният израз на китайската доктрина за съвместни операции с участието на различни системи. Корабът ще е плаващ команден център за провеждането на комплексни нападателни и защитни операции - той е създаден с мисълта да бъде флагман.

В същото време, проблеми не липсват. "Фуджиан" е на вода още от юни 2022 г., но цели две години се подготвяше за първото си плаване. За сравнение, "Шандон" беше в открито море само година след излизането от корабостроителницата.

Турция се готви да строи най-големия си самолетоносач

Турция се готви да строи най-големия си самолетоносач

Плавателният съд има за цел да посрещне различните нужди и изисквания на турските въоръжени сили

В Китай обясняват забавянето с наличието на "множество нови технологии", като според Defense One официалното влизане на въоръжение ще се случи едва след година или повече. Междувременно, вероятно се работи и по J-35, който все още е само на равнище "прототип" и няма индикации за скорошен старт на серийното производство.

На "Фуджиан" се възлагат големи надежди, но все още не е ясно дали той ще е в състояние да "отсрами" китайския флот.