Митата, които американският президент Доналд Тръмп наложи на китайския внос, не успяха да постигнат очаквания ефект за производителите и за пазара на труда в САЩ, пише USA Today.
Преди време държавният глава заяви: "Компаниите ще се върнат на американския пазар. Ако митата стигнат най-високо ниво, те ще се върнат при това бързо.".
Но реалността изглежда различно. Около 41% от американските компании с производство в Китай обмислят да го преместят заради търговската война или вече са го направили. По-малко от 6 на сто от тях обаче планират да го пренасочат към САЩ, посочват от Американската търговска камара в азиатската държава.
По-голямата част от дружествата възнамеряват да се преместят в Югозападна Азия и Мексико.
Първите примери вече са налице - производителят на обувки и чанти Steve Madden вече е отворил фабрика в Камбоджа след затварянето на китайската си. Камерите GoPro вече ще се правят м Мексико, а дрехите на марката Gap ще се шият в заводи в Индонезия, Виетнам и Бангладеш.
В същото време производствения сектор в Щатите е отворил 28 000 работни места през първата половина на годината, което е най-ниското ниво откакто Тръмп е на президентския пост.
Голяма част от компаниите признават, че преместването им на американския пазар ще отнеме много време и ще им коства доста разходи.
"Би ни отнело между 5 и 7 години да изградим необходимата ни инфраструктура, да обучим работниците и т.н.", казва Джеймс Осгууд, който е президент на производителя на бутилки от неръждаема стомана Klean Kanteen.
"Нямаме достатъчно готови хора и средства, за да покрием загубите за този продължителен период от време", обяснява той.
"Несъответствието между работната ръка и уменията, от които работодателите се нуждаят, са причината много работни места в производството да остават незапълнени за продължителен период от време", казва икономистът Ричард Ернандез.
Експертите посочват и един друг важен аспект - нарасналата разлика в заплащането на работниците в сектора в Китай и в САЩ. Възнагражденията на американските работници са нараснали с по-бързи темпове от продуктивността, посочват от Boston Consulting Group. Това прави американският пазар все още относително по-скъп от китайския.