След 18-годишно чакане и много политически обрати, вече е проправен пътят към приемане на еврото у нас от началото на следващата година.
"Въз основа на оценката си за съвместимостта на законодателството и за изпълнението на критериите за конвергенция, както и като взема предвид допълнителните релевантни фактори, Комисията счита, че България отговаря на условията за приемане на еврото" - това пише Европейската комисия в извънредния конвергентен доклад за готовността на България да приеме единната валута.
Същото е и становището на Европейската централна банка.
"Тази положителна оценка на конвергенцията подготвя условията България да въведе еврото от 1 януари 2026 г. и да стане двадесет и първата държава членка на ЕС, присъединила се към еврозоната," заяви членът на Изпълнителния съвет на ЕЦБ Филип Р. Лейн.
По отношение на критерия за ценова стабилност (който до последно имаше риск да не бъде покрит), през април 2025 г. 12-месечният среден темп на ХИПЦ инфлацията в България беше 2,7%, т.е. малко под референтната стойност от 2,8%. Референтната стойност е изчислена въз основа на трите държави с най-добри показатели по отношение на ценовата стабилност: Ирландия (1,2%), Финландия (1,3%) и Италия (1,4%), като се вземат средните стойности на инфлацията през последните 12 месеца и се добавят 1,5 процентни пункта.
Какви са следващите стъпки?
1. Конвергентни доклади и поканата за еврото
Европейската комисия и Европейската централна банка публикуваха своите извънредни конвергентни доклади за България. Те бяха поискани от нашето правителство, след като на срещите на ЕКОФИН, в разговори с еврокомисарите, отговарящи за икономиката и за фискалната стабилност, както и с финансовите министри и с централните банкери на държавите от Еврозоната, нашите представители са получили уверение за благоприятно развитие.
Доколкото в докладите се отчита, че страната ни изпълнява всички критерии на Маастрихт, тя би трябвало да получи покана за влизане в Еврозоната от 1 януари 2026-а. Според решенията на Народното събрание, които имат силата на закон, България въвежда еврото при обменен курс, равен на сегашния фиксиран курс, посочен в Закона за БНБ, а именно 1.95583 лева за 1 евро.
Важно е обаче да се знае, че обменният курс, по който една страна въвежда еврото, се определя с регламент на Съвета на ЕС, приет в съответствие с чл. 140, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз. И ако този курс не съответства на сегашния фиксинг, държавата ни би трябвало да отклони поканата, спазвайки решенията на Народното събрание. От друга страна, това изрично условие не е записано в Закона за приемане на еврото и, ако има разминаване между стойността, посочена в регламента, и настоящия фиксинг, е възможно да възникне правен спор кой нормативен акт има по-голяма тежест - решенията на Народното събрание или Законът за въвеждане на еврото, в чийто чл. 5 пише: "Официалният валутен курс на лева към еврото е неотменимо фиксираният валутен курс на лева към еврото, определен в Регламент на Съвета, приет в съответствие с чл. 140, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз".
2. Дата и регламент за въвеждане на еврото
Самата дата за въвеждане на еврото се определя с Решение на Съвета на ЕС, но по правило това е първият календарен ден на годината, следваща годината, в която са публикувани докладите - за нас това означава 1 януари 2026-а. Огромните промени ще дойдат след влизането в сила на Решението за въвеждане на еврото.
3. Правила за превалутиране и защита на потребителите
В Закона за въвеждане на еврото точно са описани всички действия, права и задължения, влизащи в сила от датата на влизането в сила на Решението. В закона се казва, че превалутирането на цените и другите стойности от левове в евро не може да води до поставяне на потребителите във финансово по-неблагоприятно положение, отколкото биха били, ако еврото не е въведено като парична единица на Република България, в съответствие с приложимите актове на Европейския съюз в областта на защитата на потребителите.
Въвеждането на еврото не може да води до увеличение на цените на стоките и услугите, освен когато това е обосновано от обективни икономически фактори.
Няма пречка обаче търговци и производители да вдигнат цените до въвеждането на еврото.
4. Валутен курс, закръгляване и двойно обозначаване на цените
В закона изрично се посочва, че в съответствие с чл. 4 от Регламент (ЕО) № 1103/97 превалутирането от левове в евро се извършва, като числовата стойност в левове се раздели на пълната числова стойност на официалния валутен курс, изразен с шест цифри с всичките пет знака след десетичната запетая. Официалният валутен курс не се закръглява или съкращава при извършването на превалутирането. Има обаче и изключения от това правило.
В съответствие с чл. 4 и 5 от Регламент (ЕО) 1103/97 след превалутиране получената сума се закръглява до втория знак след десетичната запетая на базата на третия знак след десетичната запетая. В този случай има законово правило за това закръгляване. А именно: когато третият знак след десетичната запетая е по-малък от пет, вторият знак след десетичната запетая остава непроменен, а когато третият знак след десетичната запетая е равен на или по-голям от пет, вторият знак след десетичната запетая се увеличава с една единица.
Пак според Закона Цените на всички стоки и услуги, които се предлагат на потребители, се обозначават в евро и в левове, като за цените в евро се прилагат описаните по-горе правила за превалутиране и закръгляване.
Периодът на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите в евро и в левове започва един месец след датата на влизане в сила на Решението за приемането на еврото и приключва 12 месеца след датата на въвеждане на еврото в Република България.
Изискването за двойно обозначаване не се прилага при продажната цена на стоки и номиналната стойност на ценни книжа на приносител и на платежни инструменти, попадащи извън приложното поле на Закона за платежните услуги и платежните системи, които се поставят трайно и непосредствено върху тях в процеса на производството и при които двойното обозначаване е технически невъзможно;
Двойно обозначение трябва да има и за продажната цена на тютюневите изделия, изписана върху потребителската опаковка или върху бандерола - за пури и пурети, по която се продават на дребно на краен потребител;
Същото правило е валидно и за продажната цена на продуктите от нефтен произход и природен газ, използван като моторно гориво, визуализирана на информационни табели (ценови тотеми) и колонки с дисплеи за зареждане на моторни превозни средства в търговски обекти за зареждане на горива;
Две цени ще са изписват и за услугите за превоз и на таксиметрови апарати с дисплеи.
В чл. 20 на Закона изрично се посочва, че в периода на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите общата крайна сума, която се заплаща от потребителя, се обявява в издавания фискален/системен бон или в друг документ, регистриращ плащането, издаван вместо фискален/системен бон, в евро и в левове, заедно с официалния валутен курс на лева към еврото.
От датата на въвеждане на еврото в Република България всяко лице, което приема плащания, за които е задължено да издаде фискален/системен бон, е длъжно да ги регистрира и отчита в евро и центове.
Изискването за двойно обозначаване на цените се прилага от поднадзорните на Българската народна банка лица по отношение на тарифите за таксите и комисионите за предоставяните от тях финансови услуги и от поднадзорните на Комисията за финансов надзор лица по отношение на размера на таксите и комисионите за предоставяните от тях финансови услуги.
Поднадзорните лица на Българската народна банка обозначават двойно в евро и в левове информацията за началното и крайното салдо по платежни сметки в извлеченията, предоставяни на хартиен или друг дълготраен носител. Същото правило важи и за стойността на платежната операция в левове по всички открити до датата на въвеждане на еврото левови сметки и размера на дължимите такси и комисиони , както и за стойността на платежната операция и остатъчната наличност по сметка при платежни операции по теглене на пари в брой на терминално устройство АТМ.
Двойно обозначение - в левове и евро, ще е задължително и за остатъка по кредити и за размера на дължимите вноски по кредити, отпуснати по Закона за потребителския кредит и Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители в левове, предоставяна в офис на кредитна или финансова институция или при интернет или мобилно банкиране, при поискване от клиента. Същото изискване важи и за извършените плащания по главница, лихва и други, свързани с кредити, отпуснати в левове, при поискване от клиента и за начислените лихви по депозитни сметки в левове, открити до датата на въвеждане на еврото, при поискване от клиента.
Управляващите дружества и националните инвестиционни фондове от отворен тип публикуват на интернет страниците си обобщената информация по чл. 64, ал. 2 от Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране за предходния месец с двойно обозначаване на паричните стойности в евро и в левове.
При предоставяне на инвестиционни услуги на непрофесионални клиенти по смисъла на § 1, ал. 1, т. 11 от допълнителните разпоредби на Закона за пазарите на финансови инструменти инвестиционните посредници обозначават двойно в левове и в евро баланса на паричните средства по левова сметка на клиента, общата стойност на финансовите инструменти на клиента, както и информация за таксите и разходите.
Пенсионноосигурителните дружества обозначават двойно в евро и левове наличните средства в индивидуалните осигурителни партиди на осигурените лица, във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, както и в аналитичните сметки на лицата, получаващи плащания от фондовете за разсрочени плащания, към края на календарната година преди датата на въвеждане на еврото.
Застрахователите и застрахователните посредници обозначават двойно в евро и в левове общата сума, дължима от застраховащ по застрахователен договор, сключен в този период, както и размера на вноските при разсрочено плащане на застрахователна премия по такъв договор. Това изискване важи и за съобщенията за размера на дължими в този период вноски при разсрочено плащане на застрахователна премия по застрахователен договор независимо от датата на неговото сключване.
Пазарният оператор, съответно инвестиционният посредник, организиращ място на търговия, обозначава двойно в левове и в евро оборота на съответното място на търговия, публикуван на интернет страницата на мястото на търговия. Същото е правилото и за цена на отваряне, цена на затваряне, минимална и максимална цена, предишна цена на затваряне и среднопретеглена цена на всеки финансов инструмент на интернет страницата на мястото на търговия.
Първоначалното зареждане се извършва съгласно договори, сключени между Българската народна банка и всяка кредитна институция. До датата на въвеждане на еврото в Република България кредитните институции организират снабдяването на "Български пощи" ЕАД и търговците с евробанкноти, евромонети и стартови комплекти с евромонети (подзареждане). Подзареждането се извършва съгласно договори, сключени между кредитната институция и "Български пощи" ЕАД, съответно всеки търговец.
До датата на въвеждане на еврото в Република България кредитните институции продават стартови комплекти с евромонети на физически лица и търговци при спазване на Закона за мерките срещу изпирането на пари и на Закона за мерките срещу финансирането на тероризма.
До датата на въвеждане на еврото в Република България "Български пощи" ЕАД продават стартови комплекти с евромонети на физически лица при спазване на Закона за мерките срещу изпирането на пари и на Закона за мерките срещу финансирането на тероризма.
До датата на въвеждане на еврото в Република България кредитните институции организират зареждането на машините за самообслужване, включително терминални устройства АТМ, с евробанкноти.
От датата на въвеждане на еврото в Република България при теглене на пари в брой чрез машини за самообслужване, включително терминални устройства АТМ, се разпространяват само евробанкноти.
Евробанкноти, евромонети и стартови комплекти с евромонети, получени при първоначалното зареждане и подзареждането, не могат да бъдат използвани преди датата на въвеждане на еврото в Република България.
В съответствие с чл. 15 от Регламент (ЕО) № 974/98 от датата на въвеждане на еврото в Република България за период от един месец банкнотите и монетите в левове продължават да бъдат законно платежно средство на територията на Република България (период на двойно обращение на лева и еврото).
Законът изисква в периода на двойно обращение при получено плащане в брой в левове или в евро търговецът връща остатъка изцяло в евро. Когато търговецът няма достатъчна моментна наличност да върне остатъка изцяло в евро, връща остатъка изцяло в левове.
В периода на двойно обращение търговецът може да не приема повече от 50 броя монети в левове, включително стотинки, при една трансакция.
В периода на двойно обращение при рекламация на стока или услуга, когато потребителят има право да развали договора и да му бъде възстановена заплатената от него сума, търговецът връща платената сума изцяло в евро. Когато търговецът няма достатъчна моментна наличност да върне платената сума в брой в евро, връща платената сума изцяло в левове.
От датата на въвеждане на еврото в Република България при извършване от търговци на операции в брой с автомати, устройства и системи на самообслужване, включително без електрическо захранване, се използва само евро.
В периода на двойно обращение търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори.
В съответствие с чл. 15 и 16 от Регламент (ЕО) № 974/98 Българската народна банка обменя безплатно, в неограничено количество и без ограничение във времето банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс.
През първите 6 месеца от датата на въвеждане на еврото в Република България кредитните институции обменят безплатно, в неограничено количество банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс, като за суми над 30 000 лв. на една трансакция кредитните институции обменят безплатно банкноти и монети от левове в евро след предварителна заявка от 3 работни дни. Същото правило важи и при внасянето и свързаната с това обмяна на банкноти и монети в левове по сметка на клиента в евро при кредитна институция, в която е извършена обмяната.
През първите 6 месеца от датата на въвеждане на еврото в Република България "Български пощи" ЕАД обменят безплатно банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс в размер до 1000 лв. на ден за едно лице. За суми в размер от 1000 лв. до 10 000 лв. на ден за едно лице "Български пощи" ЕАД обменят безплатно банкноти и монети от левове в евро след подадена предварителна заявка от 3 до 5 работни дни само в предварително обявени пощенски клонове в страната. "Български пощи" ЕАД не обменя банкноти и монети от левове в евро в размер над 10 000 лв. на ден на едно лице.
Законът уточнява, че "Български пощи" ЕАД обменя банкноти и монети от левове в евро само в населени места, където няма офиси или клонове на кредитна институция, чрез възлагане на дейността като услуга от общ икономически интерес за срок от 6 месеца, считано от датата на въвеждане на еврото в Република България.
След изтичането на споменатите 6 месеца кредитните институции могат да въведат такса за услугата за обмяна на банкноти и монети от левове в евро в брой, както и за внасяне и свързаната с това обмяна на банкноти и монети в левове по сметка.
На същото основание "Български пощи" ЕАД може да въведе такса за услугата за обмен на банкноти и монети от левове в евро в брой.
До изтичане на 12 месеца от датата на въвеждане на еврото кредитните институции не могат да отказват извършването на услугите по ал. 2. "Български пощи" ЕАД не може да отказва извършването на услугите по ал. 3, освен при липса на касова наличност.
След изтичане на 12 месеца от датата на въвеждане на еврото в Република България кредитните институции и "Български пощи" ЕАД могат да преустановят услугата за обмяна на банкноти и монети от левове в евро в брой.
Обмяната на банкноти и монети от левове в евро се извършва при спазване на изискванията на Закона за мерките срещу изпирането на пари и на Закона за мерките срещу финансирането на тероризма.
В Закона за въвеждане на еврото са уточнени още много детайли свързани с превалутирането, лихвените равнища, счетоводните системи и правните ангажименти, които тепърва ще описваме и ще коментираме.