Франция ще отпусне 500 милиона евро за подпомагане на шофьорите с най-ниски доходи в опит да овладее вълна от национални протести срещу увеличаването на данъците върху горивата, пише Reuters.

Правителството ще удвои сегашния бонус от 2000 евро, отпускан на собствениците на автомобили с ниски доходи, които подменят старите си замърсяващи коли с по-нови и по-чисти, заяви френският премиер Едуар Филип пред радио RTL.

Правителството ще увеличи и други помощи за шофьорите, както и съществуващата специална помощ за семейства с ниски доходи, които използват дизелово гориво за отопление на домовете си.

По думите на Филип новите планове ще струват общо 500 милиона евро на правителството.

Новите мерки идват след като протестите във Франция срещу увеличаването на данъците върху горивата се разраснаха през последните седмици. Няколко асоциации и групи, създадени в социални мрежи, планират демонстрации и пътни блокади из цялата страна на 17 ноември.

Освен стимулите, властите са решени и на твърди мерки, за да избегнат блокиране на страната. Вътрешният министър Кристоф Кастанер нарече протеста "ирационален" и обеща полицията да се намеси, ако блокираните пътища не позволят преминаването на аварийните служби.

Протестиращите се заканват да блокират цяла Франция

Източник: Screengrab/blocage17novembre

Протестиращите се заканват да блокират цяла Франция

"Няма да толерираме пълни блокади", категоричен бе Кастанер, цитиран от френското издание на The Local.

Повишаващите се цени на горивата все повече измъчват французите. През последните 12 месеца цената на безоловния бензин на колонка нарасна от 1.36 евро на литър до над 1.60 евро. Цената на дизела се повиши от 1.24 евро до над 1.50 евро.

Но пътните блокади далеч не са само заради скъпите горива на бензиностанциите. Гневът на французите е насочен и срещу екологичната политика на бившия президент Оланд, разширена от сегашния Макрон, да се наложат данъците върху горивото за автомобили и особено върху дизела, на който се движат 60% от колите в страната. 

Бунтът на шофьорите се смята за част от дългата битка между провинцията и столицата във Франция. Шофьорите от селските и крайградските райони вече са бесни на Макрон заради намаляването на максималната разрешена скорост по двулентовите пътища от 90 км/ч на 80 км/ч.

Двете мерки - повишаването на цените на горивата и ограничението от 80 км/ч - се възприемат от живеещите в по-малките населени места като атака на "столичанинът президент на богатите" срещу провинцията и бедните.

Протестиращите от тези райони твърдят, че за тях колата не е случайно средство за удоволствие, а необходимост. "Ние сме двойно и тройно наказани чрез глобите за превишена скорост, цените на петрола и данъците върху горивата. Умишлено или не, това е нападение над нашия начин на живот", смятат жителите на по-малките населени места.