От първото публично обявяване на покачването на лихвите по ипотечни кредити в рамките на 10-ти август-10 септември запитванията са намалели с 4,6%, сочи проучване на Кредит Център.

Това се дължи не само на объркването, настъпило у потребителите, но и на ангажираността на хората с други дела в края на лятото.

Най-съществено „говоренето за покачване" е повлияло на старите клиенти на банките, които се опасяват от значително повишаване на разходите по изплащане на задълженията. Изчисленията сочат, че дори онези, които ще бъдат засегнати от промените на лихвените нива, сега ще плащат много малка сума в повече.

При средна вноска от 450 лв. за средностатистическия кредит от 30 000 евро (или 58 600 лв.) за период от 20 години, това е повишаване на месечния разход с 3,3%.

В същото време, ако приемем, че едно семейство у нас изяжда на месец средно 3 кг. сирене, чиято цена се е повишила с 2,5 лв. за килограм, това означава, че на месец домакинствата заделят с 7,50 лв. повече за този традиционен продукт на трапезата си. Така  разходите им за него са се увеличили с над 60%, тези за кредита с 3,3%.

Очакванията на Кредит Център са до месец на пазара да се появят новите есенни промоционални пакети на банките, условията, по които ще бъдат задължително по-добри от средностатистическите.

Анализите сочат, че 83% от всички клиенти на пазара се възползват от такъв тип специални предложения, което означава, че и до края на годината хиляди българи ще имат възможността да вземат ипотечен кредит на изключително добри спрямо общата конюнктура на пазара условия.