Интернет компаниите в САЩ се лишиха от данъчните си преференции. Как ще повлияе това върху тяхната дейност и защо се наложи тази промяна?
Върховният съд на САЩ нанесе удар върху интернет компаниите. Бе взето решене да се задължат онлайн търговците да начисляват данък върху всички покупки, в това число и ако интернет магазините нямат физическо присъствие на територията на щата, където се осъществява доставката.
По този начин бе преразгледано едно решение на Върховния съд от 1992 г., според което щатските власти нямаха право да вземат такъв данък.
Президентът Доналд Тръмп нееднократно се изказваше, че досегашната практика дава преимущество на най-големите онлайн търговци в света като Amazon. В същото време това водеше до фалит по-малките магазини, в това число не работещи онлайн.
Пазарът на акции реагира на решението със значителен спад.
На първо място, разбира се, се понижиха книжата на ИТ сектора, като за акциите на Amazon вчера поевтиняха с над 1%. Под негативен натиск попаднаха също така и книжата на такива интернет магазини като Wayfair, Amazon.com, Overstock, Etsy, Shopify, Blue Apron.
Google също поевтиня почти с почти процент и половина. Общо индексът на високотехнологичните компания загуби от стойността си близо един процент.
В резултат от това данъчно решене американските власти ще могат да съберат от гражданите милиарди долари. По данни на Сметната палата на САЩ само за миналата година, заради действащата данъчна преференция за интернет компаниите, хазната е загубила около 14 милиарда долара.
Експерти от сектора на интернет търговията заявиха, че това решение е плод от жалбите на традиционните търговци, които искрено смятат, че именно данъчните преференции са причината за миграцията на покупателите към интернет магазините.
Но явно това явление е свързано с развитието на технологиите и еволюцията в начините на търговия, медийна информация, финансови операции.