Търговията между Сърбия и Германия продължава да расте въпреки глобалните предизвикателства, според последното проучване на Германо-сръбската търговска камара (AHK), цитирано от eKapija. Данните показват, че за първи път през последните 20 години, откакто се провежда изследването, Сърбия е имала търговски излишък с Германия през 2024 година.

"Търговията между Сърбия и Германия е възлизала на 9 милиарда евро миналата година. Миналата година Сърбия е имала външнотърговски излишък с Германия, което се случва за първи път през последните 20 години. Малко са страните в света, които имат външнотърговски излишък с Германия", заяви президентът на Търговската камара на AHK Милан Груич.

Той припомни, че над 900 компании с немски капитал са наели около 80 000 работници в Сърбия.

"Общата външна търговия на Германия със света през 2024 г. е спаднала с 2,6%, но общият ръст на външната търговия между Германия и Сърбия е бил 2%. Стойността на сръбския износ за Германия е била 4,6 милиарда евро, докато Германия е изнесла стоки на стойност 4,4 милиарда евро за Сърбия, така че сръбският излишък е бил 293 милиона евро."

Резултатите от проучването от тази година, проведено през март и в което са участвали 21% от членовете на организацията, потвърждават стабилното доверие на германските компании в Сърбия като инвестиционна дестинация.

Фактът, че 88% от анкетираните биха избрали Сърбия за инвестиции отново, е особено окуражаващ, което е увеличение в сравнение с предходната година. Това е ясен сигнал, че страната изгражда предвидима и конкурентна бизнес среда чрез съвместни усилия, коментират икономисти. Но подчертават, че проучването ясно показва и къде са необходими допълнителни действия - присъединяването към ЕС остава ключов въпрос за повечето компании. 

Сърбия финансира магистралата Белград-Нови с €300 милиона

Сърбия финансира магистралата Белград-Нови с €300 милиона

Изпълнител на проекта е китайски конгломерат

Влошена икономическа ситуация тази година

Оценката на икономическата ситуация в Сърбия за 2025 г. се е влошила, а с това и очакванията за края на тази година. Също така, делът на компаниите, които оценяват бизнеса си като добър, е намалял от първоначалните 39% през 2024 г. до 34% тази година. В същото време делът на компаниите, които оценяват бизнеса си като задоволителен, е намалял леко, с два процентни пункта. Процентът на компаниите, които са недоволни от текущото развитие, се е увеличил от шест процента миналата година до 13% тази година. Общите очаквания на компаниите-членки са намалели, но не са се превърнали в негативни очаквания.

Що се отнася до развитието на бизнеса и допълнителната заетост през 2025 г., 31% от анкетираните компании планират да увеличат броя на служителите, което е с шест процентни пункта по-малко от миналата година. Малко повече от миналата година, 53% от компаниите не планират никакви промени в броя на служителите, докато 16% от анкетираните предполагат, че броят на служителите в техните компании ще намалее, което е с шест процентни пункта повече от предходната година, беше казано на конференцията. През 2025 г. 33% от анкетираните компании планират да увеличат инвестициите, което е със седем процентни пункта по-малко от миналата година.

Цивилното индустриално партньорство на България с Германия ще става и военно

Цивилното индустриално партньорство на България с Германия ще става и военно

Берлин изпраща нов съветник по отбранителното сътрудничество в посолството си в София

На този фон 45% от анкетираните компании смятат, че нивото на инвестициите ще остане непроменено, докато същият брой анкетирани, както през 2024 г., смятат, че нивото на инвестициите ще намалее (22%). Тези резултати показват, че Сърбия продължава да предлага атрактивни условия за инвеститорите, но в съответствие с настоящите икономически обстоятелства и глобалните предизвикателства много компании променят приоритетите си и в някои случаи плановете за разширяване на инвестициите са отложени.

При оценката на факторите, влияещи върху бизнеса в Сърбия, 85 респонденти са оценили процеса на приближаване към ЕС като важен и много важен, а за подобряване на бизнес средата смятат, че е необходимо да се работи върху: борбата с корупцията и престъпността, европейската интеграция, подобряването на правната сигурност и публичната администрация, прозрачността в процеса на обществените поръчки, политическата и социална стабилност, както и наличието на квалифицирана работна сила.

Компаниите са доволни от развитието на комуникационната структура и развитието на инфраструктурата като цяло, но също така и от производителността и готовността на служителите за работа, а системата за дуално професионално образование отново беше откроена като положителен фактор тази година.

Що се отнася до създаването и мотивирането на квалифициран персонал, бизнесът предприема мерки като въвеждане на допълнителни финансови стимули и увеличение на заплатите над средното за пазара, разширяване на вътрешното обучение, повишаване на автоматизацията и дигитализацията на процесите, както и разширяване на сътрудничеството с образователни институции.

Най-големите рискове за бизнеса в Сърбия

Като най-големи рискове в бизнеса през 2025 г. компаниите възприемат глобалните и местните икономически и политически обстоятелства, липсата на правна сигурност, намаленото търсене на продукти и услуги и увеличените разходи за труд. Въздействието на новата икономическа политика на Съединените американски щати не се възприема като релевантно.

От гледна точка на анкетираните компании, най-големите глобални предизвикателства през следващите пет години ще бъдат увеличаването на политическото влияние върху икономическите условия, инфлацията и паричната политика, както и дигитализацията и изкуствения интелект. Киберсигурността и ограниченото предлагане на суровини и енергия представляват допълнителни предизвикателства, пред които компаниите ще се изправят в следващия период.

Резултатите от проучване, изготвено за AHK от Центъра за напреднали икономически изследвания (CEVES) в Белград, показват, че въпреки глобалните икономически предизвикателства, търговските отношения между Сърбия и Германия са показали устойчивост и стабилен растеж.

Докато световната търговия намаля с 4,5% през 2023 г., а общата търговия на Германия спадна с 3,3%, двустранната търговия на Германия със Сърбия се увеличи с 11,1%, достигайки 9,37 милиарда евро. Тази тенденция на растеж продължи и през 2024 г., макар и с по-бавен темп от 7%.

Германия остава най-важният търговски партньор на Сърбия, главно благодарение на стратегическото положение на сръбската страна, развиващата се инфраструктура и ролята ѝ на привлекателна дестинация за производство в условия на глобална нестабилност. 

Първата в Европа гигафабрика за акумулаторни батерии ще бъде изградена в Сърбия

Първата в Европа гигафабрика за акумулаторни батерии ще бъде изградена в Сърбия

Този вид батерии намират широка употреба в електрическите автомобили