Състоянието на българския застрахователен пазар е стабилно. Това, което се наблюдава през последните години е, че има устойчив ръст. за 2024 година, когато има данни за пазара, ръстът е около 7% както в общото застраховане, така и в животозастраховането.
Това заяви в студиото на Money.bg Андрей Александров, главен оперативен директор на Алианц България Холдинг, в разговор за предстоящото въвеждане на еврото в страната и как ще повлияе това на целия спектър услуги в застрахователния сектор.
"Предполагам, че няма да е ново за никого, че пазарът се доминира от автомобилните застраховки. Около 60% от пазара в общото застраховане се дължи на застраховките Гражданска отговорност и КАСКО, с лек превес на първите", коментира още той.

Каква част от продуктите на застрахователния пазар са в евро?
Александров разкри, че реално голяма част от продуктите на застрахователния пазар вече са в евро. Той даде пример с един от най-масовите продукти - застраховката КАСКО:
"Имаме практика, при която застрахователната сума да бъде в евро, плащането да е в лева, която, смея да твърдя, е доста широко разпространена и днес. Което пък би следвало да направи самия процес по интеграция сравнително лесен."
Гостът в студиото коментира, че още през юли миналата година, когато се заговори по-интензивно за приемането на еврото и евентуалните срокове за това, в бранша "започнахме да обявяваме цени на продукти, услуги, такси и комисионни в двете валути".
Той сподели, че поради различните очаквания за датата на присъединяване в последните години, повечето компании са стартирали своята подготовка отдавна.
"По отношение на премиите в различните валути, ще спазим съответните изисквания - един месец след 1 януари 2026 г. ще се приемат плащания и в лева, и в евро. Плащането на обезщетенията ще стартират веднага в евро, като това ще става по официалния курс на БНБ", увери още Александров.
Гостът коментира случаите, в които има дължими поредни вноски: "Много е важно клиентите да знаят, че реално не е необходимо да предприемат никакви административни действия. Тоест няма да се налага подписването на допълнителни споразумения, анекси, договори и т. н. Всичко ще се случи автоматично."
Какво предстои за бизнеса?
Александров даде съвет към този тип потребители "да се информират", тъй като тези продукти са малко по-сложни и широкообхватни. "Да влязат в контакт със своя застраховател или със своя посредник и да зададат въпроси, за да могат да бъдат абсолютно наясно с това какви промени предстоят", категоричен беше той и поясни:
"Отговорът там също в масовия случай ще бъде, че реално промените ще бъдат свързани със самото превалутиране, а не с покритията или начина на обезщетение."
Експертът обаче изказа мнение, че корпоративните клиенти не бива да очакват нещо притеснително "или нещо, което ще ги постави в неудобно за тях положение" спрямо ситуацията, в момента.
Целия разговор гледайте във видеото!