Ако пътувате през Норвегия, несъмнено ще ви се наложи да хванете поне един ферибот. Това е много по-лесен, кратък и удобен вариант от алтернативата да заобиколите... когато тя съществува, разбира се.
Скоро може да има и трети вариант. В ход е проект за изграждането на най-дългия подводен тунел в света. Той ще е с дължина от почти 27 километра и дълбочина 392 метра под морското равнище, което подобрява и рекорда за подобно съоръжение.
Тунелът Rogfast ще минава под Бокнафьорд в западната част на страната, като свърже участък от магистрала E39.
"Ставангер е четвъртият по големина град в Норвегия, а Берген е вторият по големина, така че се надяваме, че е възможно този проект да намали времето за пътуване и за работниците, когато пътуват до Ставангер или Берген ежедневно", обяснява ръководителят на проекта Одвар Каармо пред Euronews.
В момента преминаването по този маршрут отнема няколко часа, като включва използването на фериботи. След отварянето на тунела времето за пътуване ще се съкрати. Управляващите очакват през него да минават около 6000 автомобила дневно, с амбиции броят им да нарасне до 13 хиляди до 2053 г.

Източник: Norconsult
Предвижда се проектът да има положителен икономически ефект като привлече нови работници, инвеститори и туристи в тази част на страната, както и улесни доставките на морски дарове.
"В Норвегия произвеждаме тунели доста евтино, ако ги сравним например с мост. Имаме около 40 подводни пътни тунела и сме запознати със строителството им. Така че обикновено е по-лесно и по-евтино да се построи подводен пътен тунел, отколкото мост към същия остров", добавя Каармо.
Нужните средства за реализацията на проекта ще са около 2,4 милиарда долара. Очаква се 40% от тях да се покрият от правителството, а останалите да се върнат под формата на пътни такси.
Строежът на първата част от проекта Rogfast е започнала през 2018 г., но година по-късно е поставен на пауза заради превишаване на бюджета. След преразглеждане на плана и отпускане на допълнителни средства, през 2021 година проектът е възобновен.
Той е възложен на швейцарската Implenia, Stangeland Maskin и шведската компания Skanska. Едно от най-големите предизвикателства в изграждането на съоръжението е вентилационната система, посочват изпълнителите.

Източник: Norconsult
Освен, че ще впечатлява с мащабите си, проектът предвижда да има арт инсталации, които да намаляват тревожността от тясното пространство, което ще се "отвори" чрез подходящо осветление. По този начин се цели да се придаде максимално усещане за сигурност.
Има и екологичен аспект - пускането на трафика под земята може да подобри селското стопанство в региона.
Освен че ще бъде най-дългият подводен тунел в света, Rogfast ще подобри рекорда за най-дълъг и най-дълбок четирилентов пътен тунел, както и за най-дълбок пътен възел. Преминаването през него ще отнема около 35 минути, а планираната цена засега е 38 долара.
Очаква се основните строителни дейности по тунела да бъдат завършени до 2030 година, а пълната му експлоатация е планирана за 2033 г. Освен четири ленти за движение, той ще включва и две кръгови кръстовища, които ще позволяват движение на пътникопотока, дори при затваряне на части от съоръжението.