Бензин, керосин (самолетно гориво), корабно гориво и дизел – това са познатите на света до момента видове горива за захранване на двигатели. До днес. Защото на хоризонта се задава нов вид – втечнен газ, познат като LNG.
Втечненият газ е гориво с високо енергийно съдържание, като същевременно е по-евтин и по-екологичен от дизела. Тук е мястото да припомним, че имиджът на дизеловото гориво пострада сериозно след скандала с Volkswagen и вредните емисии на двигателите на компанията. Ето защо LNG може да намери място в бъдещето на превозните средства, разказва Die Welt.
Първият камион заредено с такъв тип гориво представи Shell на своя бензиностанция в на пристанището в Ротердам. Втечненият газ е пропътувал разстоянието от Катар до Холандия в танкер с 210 000 кубични метра вместимост.
LNG е открит като алтернативно гориво съвсем случайно. Големи производители на енергийни суровини като САЩ, Австралия и ОАЕ от десетилетия експериментират с охлаждане на природен газ при минус 163 градуса. По този начин той се втечнява и намалява значително обема си и може да бъде по-лесно транспортиран. Държави като Катар и ОАЕ бързо пресмятат, че пренасянето на хиляди километри разстояние по вода на суровината е значително по-евтино от построяването на газопровод.
Ето как почти 40 години втечняването на газта се използва само за транспортни цели и за спестяване на място. Инженери обаче откриха преди няколко години, че LNG може да бъде директно вкарван като гориво в двигателите на превозните средства.
Браншови експерти му предричат успех. Природният газ е екологичен и идеално пасва на приетата наскоро стратегия за опазване на околната среда от Световния климатичен форум в Париж. „Само с природен газ опазването на климата финансово възможно”, казва Тим Келер от организацията Zukunft Erdgas („Бъдеще на природния газ”).
Цената му не за подценяване. По сметки на организацията килограм течен газ струва 0.77 евро, докато литър дизелово гориво – 1.14 евро. Към това от нея добавят, че заради високата си енергийна стойност течният газ е още по-изгоден – за произвеждането на 10 киловатчаса енергия трябват 1 литър дизел или 0.7 килограма газ.
Дотук добре, но кой може да го използва? Отговорът: камионите. Причината затова е, че газта в изолиран резервоар може да се задържи в течно състояние до шест седмици. А това не е добра новина за шофьорите, които не използват често автомобила си. Ето защо експертите виждат по-голяма вероятност горивото да бъде приспособено за камиони и автобуси, които са постоянно в движение.
tsvetolin-shulev
на 31.12.2015 в 15:36:40 #1Това не е ли познатият от много години у нас метан CNG?