Google измени плана си за "убийство" на бисквитките от трети страни след острото недоволство от защитници на поверителността на личните данни и рекламодатели, пише The Wall Street Journal.

Първоначално компанията планираше да дава на последните по-обобщена информация за потребителите, но във вторник представи нова система, Topics, която ще позволи на рекламодателите да насочват съобщенията си към потребители, обедини в групи по интереси като "фитнес" или "пътувания" — вместо да ги групира в хиляди кохорти с подобни посетени интернет страници.

Chrome все пак ще следи кои страници посещават потребителите и по този начин ще ги разпределя в групи. Те обаче ще могат да виждат и да трият записаните интереси — както и да изключат функцията напълно.

Предложението надгражда първоначалната идея на Google, с която интернет гигантът смята да премахне от 2023 г. част от технологията за следене на потребители, която е позната като "бисквитки"/"cookies". Решението на компанията обаче доведе до недоволство сред активисти и регулатори в Европа и САЩ, основно заради заместителят ѝ.

Разработването на алтернатива на "бисквитките" се след зорко заради огромната доминация на Google в дигиталната реклама. Браузърът Chrome има две трети пазарен дял, а компанията предоставя и общо взето всеки доминиращ инструмент на пазара за дигитална реклама във веригата между интернет издателите и рекламодателите, което ѝ дава несравнимо влияние върху генерирането на приходи от дигитално съдържание.

Първоначалната идея на Google бе да събира потребителите в десетки хиляди различни кохорти, обединени от подобна история на посетените страници. Рекламната индустрия твърди, че методът е по-малко ефективен от "бисквитките", а издателите и конкурентите на Google смятат, че планът ще увреди пазара — с изключителния на собствения бизнес на компанията.

Защитниците на поверителността на личните данни пък смятат, че с достатъчно данни компаниите ще могат да идентифицират отделните лица. Два конкурентни браузъра — Firefox и Brave — вече заявиха, че няма да поддържат технологията заради притеснения за поверителността на потребителите им.

Тези притеснения в крайна сметка накараха Google да отложи пускането на алтернативата на "бисквитките", както и да преосмисли подхода си. Така "Topics" ще категоризира потребителите в по-малко, но по-обширни категории, което ще помогне за запазване на тяхната анонимност.

Някои мениджъри в рекламната индустрия все пак не са доволни, тъй като описаната технология ще намали прецизността при отправянето на рекламни съобщения. Майк Усли, главен оперативен директор в Lotame Solutions Inc., платформа за управление на данни, посочва, че разликата между "Спорт" и "Хокей" може да огромна за рекламодателите.