Google ще спре да продава реклами въз основа на интернет историята на потребителите от множество страници — промяна, която ще забърза трансформацията на индустрията за дигитална реклама, пише The Wall Street Journal.
От следващата година компанията ще спре да използва и да инвестира в проследяващи технологии, които идентифицират отделните потребители, когато разглеждат различни страници. Решението, идващо от най-голямата компания за дигитална реклама в света, ще помогне за промяна в индустрията и за премахване на тези технологии, които предизвикват все повече гняв сред потребители и регулатори.
В момента множество компании разчитат на подробната личната информация на потребителите, които гиганти като Google и Facebook събират и продават. Google отговаря за един от всеки два похарчени долара за дигитална реклама през 2020 г. Нещо повече, около 40% от средствата на рекламодателите минават през Google и инструментите на компанията за купуване на рекламно място.
Миналата година Google съобщи, че от 2022 г. ще премахне най-широко използваната система за проследяване на потребителите, позната като "бисквитки от трети страни". Но сега компанията прави още една стъпка и казва, че няма да инвестира в алтернативни технологии за проследяване, нито ще използва тези на конкуренти.
Вместо това Google ще използва технология, с която ще насочва рекламите без да събира лична идентифицираща информация за потребителите. Тя ще анализира поведението им и ще позволява на рекламодателите да насочват посланията си към агрегирана група потребители с подобни интереси. Тестовете на втората система ще започнат след април.
Промяната създава притеснения сред корпоративния свят. В момента рекламодателите използват подробната информация за потребителите, за да насочат рекламата си и да разберат дали даденият потребител се е повлиял и е направил покупка. След промяната те няма да имат толкова подробна картина.
Ходът на Google подчертава напрежението в индустрията и постоянната борба за съхраняване на поверителността на потребителите от една страна и ефективната реклама от друга. Междувременно по-малките компании в сектора, които използват проследяващите технологии, обвиняват Google и Apple, че правят промени под предтекст, че пазят личните данни на потребителите, за да се възползват от размера си и да навредят на конкуренцията.
Сред технологичните гиганти Apple и Google правят стъпки към ограничаване на проследяването. Facebook обаче не е съгласна и няма намерение да спре да събира и продава всичко, до което може да достигне.
Анализатори казват, че Google ще спечели от края на този тип следене, тъй като разчита в по-малка степен на данни от други интернет страници. Вместо това компанията получава данните за потребителите от собствените платформи като YouTube, Google Search и много други.
От изявлението ѝ стана ясно още, че промяната ще засегне само интернет страниците, но не и мобилните приложения.