През юли 2020 г. главният изпълнителен директор на Facebook Inc. Марк Зукърбърг прекара дълъг и мъчителен ден заедно с директорите на Google, Amazon и Apple, отбранявайки се в нагорещената дискусия и опитвайки се даде отговор на въпросите на членовете на антимонополната подкомисията към долната камара на американския Конгрес. Дали тогава той вече бе осъзнал, че най-голямата заплаха пред бизнес модела на компанията идва не от депутатите, а от един от другите високопоставени мениджъри в залата?

Ако тогава не е знаел, сега вече е наясно, пише Wired.

В четвъртък главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук изнесе реч, в която разясни промените в политиката на компанията за защита на личните данни на потребителите, които ще забранят на приложенията да споделят информация за поведението на гражданите с трети страни — освен при изрично съгласие. От думите му стана пределно ясно, че промените се правят, поне отчасти, с мисълта за Facebook. Кук безпощадно разкритикува бизнес модела на социалната мрежа, който зависи от следенето на потребителите и продажбата на техните предпочитания, контакти и любими интернет страници. Да, той не спомена поименно Facebook, но нямаше и нужда. Беше ясно кого има предвид, когато запита "Какви са последствията от събирането на хиляди потребители в екстремистки групи и създаването на алгормитъм, който предлага още такива?".

Facebook не ви подслушва. Истината е по-плашеща

Facebook не ви подслушва. Истината е по-плашеща

Как технологичните компании ви предлагат толкова точни реклами?

Двете компании се намират в диаметрално различни позиции по въпроса за защитата на личните данни на потребителите.

С какво Apple си навлече гнева на Зукърбърг? Технологичната компания представи нови правила, представени за първи път миналото лято, които са насочени именно към компании, които правят пари, като "следят" потребителите в интернет. От тази пролет всяко приложение, свалено на iPhone или iPad, ще трябва да поиска изрично разрешение от потребителите да следи с кого си пишат и какво четат, а след това да споделят тези данни с други приложения, страници или брокери на данни.

Разбира се, почти всеки очаква, че когато потребителите най-сетне получат възможността да се отърват от постоянното следене, те няма да се поколебаят да го направят.

Това е много лоша новина за Facebook. Компанията печели много пари, като събира подробни данни за потребителите и ги продава на рекламодателите. За да може да го прави, Facebook следи всеки един потребител във всяко кътче на интернет. Но вече няма да може да го прави на iPhone.

Резултатът е ясен: рекламодателите вече няма да искат да плащат. Според някои анализатори приходите на Facebook ще намалеят с над 10 процента.

Facebook реши да отговори, като започна офанзива срещу Apple. През декември тя купи цели страници във водещи световни вестници, като в рекламите заяви, че "застава срещу Apple в подкрепа на малкия бизнес" — твърдение, което предизвика присмех. Друга реклама пък твърди, че приложенията вече ще трябва да станат платени. Разбира се, огромен брой приложения и в момента не събират данните на потребителите, но все пак остават безплатни — възможностите за монетизация в днешния свят са много.

В сряда, по време на отчета за последните три месеца на 2020 г., Зукърбърг продължи атаката и отдели повече време на Apple, отколкото съдебните искове, заведени от федерални и щатски агенции в САЩ срещу нея.

Ако има нещо, за което Зукърбърг е прав, то е, че Apple се възползва от мощта си, за да промени статуквото. Създаването на режим, при който защитата на лични данни е възможността по подразбиране, е отдавнашна мечта на защитниците на поверителността на потребителите. Досега ситуацията бе друга — потребителите трябва да търсят настройката във всеки един сайт или приложение, което ползват — и малко от тях го правят. А има и много такива, за които потребителите просто не подозират.

Всички начини, по които Facebook ви следи. И как да ги ограничите

Всички начини, по които Facebook ви следи. И как да ги ограничите

Пипалата на социалната мрежа достигат далеч извън пределите на нейните услуги и се разпростират в целия интернет

Съществува и контрааргумент, за който говори и Зукърбърг — Apple прави промените, за да повиши приходите си. Разбира се, съществува теоритетична възможност, при която дадено безплатно приложение, след като вече не може да продава данните на потребителите, става платено. И Apple ще получи 15% от приходите.

От друга страна обаче Apple има дълга история на защита на поверителността на своите потребители. Приложението за навигация на компанията не събира и съхранява локацията на потебителите; Apple News не споделя какво четете с никого; браузърът Safari започна да ограничава употребата на "бисквитки" още през далечната 2014 г. Сегашните промени разширяват обхвата на този подход към цялата операционна система. Ако целта е допълнителни приходи от сваляне на приложения, това ще е една много дълга игра.

Дали подходът на Apple ще навреди на малкия бизнес? Възможно е. По-малките компании най-много използват таргетирани реклами. В дългосрочен план обаче пазарът ще се нагоди, казва Денис Литвинов, директор във FunCorp, разработчик на приложения. "Можем да очакваме спад в приходите от реклами на потребител във всички iOS приложения в краткосрочен план. Но в средносрочен и дългосрочен вярваме, че рекламодателите ще се адаптират към новите условия".

Google не се отказва от премахването на бисквитките в Chrome

Google не се отказва от премахването на бисквитките в Chrome

Но не от загриженост за потребителите, а за да увеличи приходите си