Китайският гигант в електронната търговия Alibaba придобива мажоритарен дял в логистичната фирма Cainiao Smart Logistics. Компанията на Джак Ма инвестира 5.3 млрд. юана (807 млн. долара), за да увеличи своя дял в Cainiao до 51%.
Придобиването е част от плановете на Alibaba за изграждането на глобална логистична мрежа, в която тя ще вложи 100 млрд. юана (15.2 млрд. долара) през следващите 5 години.
Компанията разширява своята електронна търговия и логистична мрежа в чужбина с бързи обороти, за да разнообрази потребителската си база, включително новооткрити канали за директни продажби в района на Югоизточна Азия.
Alibaba има смели амбиции - да изпълнява поръчките в Азия до 24 часа, а тези по света - в рамките на 72 часа.
"Нашият ангажимент към Cainiao и допълнителните инвестиции в логистиката демонстрират ангажимента на Alibaba да изгради най-ефективната логистична мрежа в Китай и по света", посочи изпълнителният директор на Alibaba Даниел Жанг.
Инвестицията е знак и за намерението на компанията да засили контрола върху пазара на складиране и доставки в Китай, който е все по-конкурентен заради стремежа на фирмите да се възползват от множество логистични данни за купувачите в интернет.
По-дългосрочното вложение от 15 млрд. долара ще бъде използвано за развитието на технологиите за данни на Alibaba и за подобряване на нейното складиране и доставка.
Битката за контрол на логистичните мрежи в Китай понякога създава напрежение между електронната търговия и фирмите за доставки.
През юни голямата логистична компания SF Holding прекрати връзките си с Cainiao, която осигурява логистична подкрепа директно на най-голямата платформа за електронна търговия на Alibaba Taobao, с мотива, че Alibaba е поискала данни, които не са свързани със съществуващо споразумение за партньорство.
Китайските логистични фирми привлякоха милиарди долари от капиталови инвеститори, въпреки че много от тях са изправени пред предизвикателства с последните публични листвания. Акциите им се търгуват на Уолстрийт, но стойността им постоянно пада.
Cainiao засега няма планове за първично публично предлагане, заяви анонимен източник, близък до Alibaba.