Една от най-големите вериги на западноевропейския пазар за търговия с дрехи и стоки за дома Primark се готви да отвори първите си магазини в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Досега най-близките до България обекти на компанията се намираха в Австрия и Италия.
През миналата седмица от ръководството на дружеството обаче обявиха, че през 2019 година предстои да заработи първият им магазин в словенската столица Любляна. Това ще е пазар номер 12 за веригата. По-късно предстои такъв да се появи и на полския пазар - във Варшава.
На въпрос на Money.bg дали в плановете на Primark може да бъде включено и навлизането им в България, от компанията коментираха:
"Primark ще дебютира в Централна и Източна Европа с първи магазин в Любляна през 2019 година. Също така планираме да навлезем на още няколко пазара в региона през следващите години. Вече имаме подписано споразумение и за първи обект във Варшава.".
В момента освен в Западна Европа веригата развива бизнес и в Щатите, който планира да разшири успоредно с този в ЦИЕ. Тя отвори девет обекта в САЩ през лятото на тази година и планира нови такива в Ню Джърси и Флорида до 2020 година.
"Ръстът на експанзията ни на нови пазари винаги е премерен", коментира главният изпълнителен директор на компанията Джордж Уестън пред Reuters през миналата седмиця. "Отне ни 10 години да достигнем 45 магазина в Испания. Смятам, че бързината на растежа ни в Америка също е премерен", допълва той.
По отношение на навлизането в ЦИЕ пред медията Уестън посочва: "Очакваме полският пазар също да бъде много добър за нас. Ние имаме много полски купувачи в магазините ни в Берлин.".
Дружеството е част от групата на британския гигант Associated British Foods, като тя отговаря за близо половината от приходите и печалбата на компанията майка. Общо Primark, която влиза в категорията "дискаунтър", има 360 магазина в глобален мащаб, като 185 от тях се намират в Обединеното кралство.
Приходите на компанията за последната финансова година възлизат на 7,4 милиарда паунда или 8,4 милиарда евро, а печалбата й е 843 милиона паунда или 965,8 милиона евро.
Източна Европа - новата цел на големите вериги в бранша
Може да се каже, че Източна Европа, и в частност България, се превръщат в един от пазарите, където големите модни вериги търсят възможност за развитие. У нас, както и в много от държавите в региона, вече оперират основните конкуренти на Primark в лицето на европейските лидери Zara и H&M, както и американските Forever 21.
През последните няколко месеца две нови компании в този сегмент обявиха, че ще влязат на българския пазар. През септември стана ясно, че германската верига KiK ще отвори 10 обекта у над през следващата година, като към момента все още се обмисля къде ще се намират те. По същото време компанията ще стартира и бизнеса си в съседна Румъния.
Няколко седмици по-късно пък източноевропейската група PEPCO потвърди, че ще навлезе на българския пазар в началото на следващата година, като до края на 2021 година очаква да има 60 обекта в страната. Дружеството е лидер в продажбите на облекла и домашни потреби на ниски цени.