Акциите на европейските компании, произвеждащи потребителски стоки са на път да отбележат най-големия си годишен спад от 10 години и най-лошото може все още да не е приключило нито за компаниите, нито за инвеститорите.
Политическата несигурност в много части на региона, падането на доверието на потребителите и възможността за повишаване на лихвените проценти означава, че шансовете са срещу тези, които разчитат на потребителите, дори без да вземем предвид регулаторното затягане и времето. Скорошните предупредителни сигнали от Asos и Sports Direct International едва ли ще бъдат последни.
"Въпреки че заетостта нараства и разполагаемият доход реално нараства, потребителите все още не се чувстват уверени", казва Иан Ормистон, мениджър на фонда Merian Global Investors в Лондон. "Европа все още е доста крехък пазар".
Ето какво трябва да следим през 2019 г.
Коледни продажби
Някои търговци на дребно с физически магазини ще бъдат изправени пред критичен празничен сезон и продажбите им може да определят дали кредиторите ще продължат да ги подкрепят.
"Да кажеш, че Коледната е жизненоважна за търговците на дребно е като да кажа, че хората се нуждаят от кислород - преобладаваща част от продажбите и печалбата се правят в този критичен период", казва Ерин Брукс, ръководител на европейската практика за търговия на дребно в Alvarez & Marsal. "За съжаление очакваме, че някои няма да оцелеят през 2019 г. "
Инвеститорите ще наблюдават отблизо веригата магазини Debenhams на Великобритания, която направи много предупредителни сигнали за печалбата тази година, и се очаква да предостави актуална информация за търговията на 10 януари- денят на годишното общо събрание. Акциите паднаха до рекордно ниско ниво края на този месец и през 2018 г. са спаднали със 87%.
Планове за разширяване
Ocado Group е на път да стане най-добре представящата се акция в индекса Stoxx 600 тази година след обявяването на поредица от международни споразумения за лицензиране на технологии, включително сделката с Kroger, която накара колебаещите се спекуланти да затворят своите къси. Инвеститорите ще наблюдават отблизо всички нови сделки през 2019 г., както и напредъка по сегашния договор с Kroger.
Пазарната компания Fevertree Drinks също се интересува от разширяване в САЩ след подписването на споразумение с най-големия дистрибутор на алкохол в Северна Америка, Southern Glazer's Wine & Spirits през юли.
Друга акция, която трябва да бъде наблюдавана, е Asos, след като търговецът на модни дрехи в САЩ предупреди, че ръстът на продажбите ѝ е подложен на нарастващ натиск от влошаващия се климат. Компанията има достатъчно ликвидност за близкото бъдеще, но може да се наложи да намали амбициите си за разходи и растеж, освен ако паричните потоци не се подобрят, според Morgan Stanley.
Регламент за тютюна
Акциите на British American Tobacco и Imperial Brands се понижават с 49% и 27% и отбелязват най-лошите си години. И все пак повечето анализатори остават оптимисти по отношение на перспективите и за двете компании, като средната ценова цел се очаква да се покачи с над 30% от настоящите нива.
Инвеститорите се притесняват за регулаторното затягане, след като администрацията по храните и лекарствата потвърди, че иска да забрани цигарите с ментол, както и да предприеме други политически действия за ограничаване на продажбите на ароматизирани електронни цигари.
Влияние на времето
Германските Zalando и Hugo Boss, британската компания Moss Bros Group и полската CCC са сред модните търговци на дребно, които обвиниха необичайно горещото и сухо лято за разочароващите печалби тази година. Инвеститорите възнаградиха търговците на дребно, които са адаптирали бързо продуктовата гама към преминете във времето, и наказаха тези, които не са успели да се справят.
"Промените в климата носят крайности, които водят до пропускане на цели сезони - не е идеална ситуация, ако продавате оборудване за зимни спортове или облекло, където консумацията се дължи на смяната на сезона", каза Мериан Ормистън. "Това рекордно горещото лято може да е изключение, но тенденцията предполага, че това ще се случва по-често, което притеснява търговците на дребно".
Изменението на климата
Възможна регулаторна намеса, свързана с изменението на климата, е друга област, която трябва да бъде наблюдавана. Модните търговци на дребно, включително Marks & Spencer Group, Primark на Associated British Foods, Burberry Group , Boohoo Group и Asos се изправиха пред Комитета по екологичен одит през ноември, за да отговорят на въпроси, свързани с устойчивостта и труда. Парламентът на Великобритания може да обмисля начини, по които да се намеси, заяви тогава Morgan Stanley.
Другите сектори, които може да са изправени пред по-строги регулации поради изменението на климата, включват петрола и промишлеността.