Първи голям проект за добив на литий в Африка е на път да подкрепи САЩ в нарастващата конкуренция на световния лидер Китай. Проектът е без китайско финансиране и ще подкрепи американските амбиции за развитие на местната индустрия за производство на батерии за електрически автомобили, съобщава Bloomberg.
Половината от продукцията от мината Ewoyaa в Гана, която е изграждана от австралийската фирма Atlantic Lithium, е предназначена за рафинерия, която Piedmont Lithium планира да построи в Тенеси. Piedmont е вторият по големина акционер в Atlantic Lithium и се е договорил да предостави по-голямата част от средствата за проекта.
Инвестицията трябва да помогне за облекчаване на потенциални бъдещи ограничения на доставките отвъд океана и да осигури решаващи ресурси, с които да помогне за намаляването на зависимостта на САЩ от Китай, коментират от Piedmont.

Източник: iStock
Китай инвестира сериозно в литиеви мини в Зимбабве, Мали и Демократична република Конго, за да осигури металите за батерии за своята бързоразвиваща се индустрия за електрически автомобили. Доставката на стратегически важни минерали за батерии, включително литий, никел и кобалт, става все по-наложителна заради ценовата волатилност и натиска в лицето на американската администрация върху компаниите, които трябва да намалят своята експозиция спрямо Китай.
Всички искат да добиват литий
Въпреки че цените на лития се понижиха от миналогодишния си връх, надпреварата за метала привлече големите миннодобивни компании, автомобилните производители и дори петролните концерни. Прогнозираният дефицит от 2025 г. също стимулира търсенето на нови доставки.
"Piedmont е готова да приеме равен дял в проекта в Гана, докато потенциалните китайски поддръжници искат контролен пакет", заяви изпълнителният директор на Atlantic Lithium Кийт Мюлер.
Американската компания, която доставя суровини на Tesla и LG Chem, през август упражни опция за придобиване на първоначален дял от 22,5% в Ewoyaa и се ангажира да финансира първоначално $70 милиона, които са необходими за разработването на актива. Освен това компанията ще осигури половината от допълнителните разходи след това.
Ewoyaa е третият по големина литиев проект в Африка и е в процес на разработка. Тя ще се възползва от Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на президента на САЩ Джо Байдън, който предлага данъчни стимули в подкрепа на веригата на доставки на електромобили в страната.
"Това, което IRA прави за мен, е, че ми дава сигурност, че 50% от моя добив отива в съоръжение за хидроксид, което е предназначено за стимулирано преобразуване на батерии", коментира Мюлер.
Atlantic Lithium, която все още чака оценка за въздействието върху околната среда и съответното разрешително, иска да произведе първия си литиев концентрат в Ewoyaa през второто тримесечие на 2025 година. Производството в промишлен мащаб ще започне едва през 2026 г. с планиран обем от 36 хил. тона еквивалент на литиев карбонат - достатъчно, за да се захранят 800 000 електромобила Tesla.
Компанията обмисля да преработва фелдшпат - вторичен продукт, който се използва в керамиката и плочките - както и да произвежда литиеви химикали с по-висока стойност от продукцията, която не е предназначена за Piedmont.
Прогнозите показват, че мините в Африка ще увеличат производството на литий повече от 70 пъти до 2030 г. в сравнение с обема от миналата година. Това би увеличило дела на Африка в световното предлагане на 14% от сегашния 1%.