От 1 юли тази година съседна Турция ще увеличи таксата за преминаване на кораби през Босфора и Дарданелите за четвърти път за последните две години - този път с 15%, до 5,83 долара за нетен тон. Това решение ще увеличи натиска върху логистичните разходи за страните от Черноморския регион, съобщава APK-Inform.

Таксата за кораби, преминаващи през Босфорския проток, се определя от златния франк. Средствата се събират от Турция в съответствие с Конвенцията от Монтрьо. Последното увеличение беше през юли 2024 г., когато таксата се повиши с 14,7% до 5,07 долара на тон.

Преди 2022 г. таксата оставаше непроменена в продължение на почти 40 години, на ниво от 0,80 долара на тон. Турското правителство заяви, че приходите от тези такси ще бъдат използвани за подобряване на инфраструктурата и системите за наблюдение на движението на корабите в проливите. 

Ударът върху фермерите. Разходите за пшеница са се увеличили с до 68% за три години

Ударът върху фермерите. Разходите за пшеница са се увеличили с до 68% за три години

Ще растат ли още цените?

Така общите разходи за транзит през Босфора и Дарданелите са се увеличили повече от седем пъти от 2022 г. насам - от 0,8 долара на 5,83 долара за тон.

Снимка 393861

Източник: iStock

Новата такса добавя няколко долара на тон превозен зърнен товар. Тоест, цените на превоза на зърно може леко да се повишат с между 2 и 3 долара/т, тъй като корабособствениците отчитат по-високите транзитни разходи, за да поддържат рентабилността на пътуването. 

Въздействието на увеличените тарифи за Босфора и Дарданелите обаче е сравнително умерено в сравнение с други пазарни фактори, коментират анализатори от UkrAgroConsult.com. Към тарифата за Босфора, няколко фактора влияят върху разходите за морски превоз. 

Към днешна дата рисковете от дейността в Черно море по време на война водят до по-високи застрахователни премии. Съотношението между търсене и предлагане на плавателни съдове и товари, както и разходите за гориво също са важни

От особено значение са сезонността и селскостопанските цикли. Периодите след прибиране на реколтата увеличават търсенето на плавателни съдове, което временно повишава цените на превоза.

Проливите са единствената врата към Средиземно море от Черноморския басейн и ключовите пазари на зърно, а допълнителните разходи ще повишат общите цени на превоза. От UkrAgroConsult смятат, че нарастващите разходи за превоз на товари през сезон 2025/2026 може да бъдат частично компенсирани от по-ниски тарифи за обработка на зърно в пристанищата. 

Турция увеличава таксите за преминаване на чуждестранни кораби през Босфора

Турция увеличава таксите за преминаване на чуждестранни кораби през Босфора

Това е четвъртото преразглеждане на тарифите от 2022 г. насам