Седмицата започна с една интересна новина за Западните Балкани - Сърбия и Косово направиха крачка към възстановяването на полетите между двете държави повече от 20 години след разделянето им след войната.
Двете страни, заедно с германската авиокомпания Lufthansa, подписаха споразумение за възобновяване на пътуванията по въздух между Белград и Прищина. Авторът на онлайн палтформата Emerging Europe Крейг Турп обаче се съмнява все още да има поводи за радост в тази посока.
"На практика никой няма да резервира билети от Белград до Прищина и обратното. Или поне все още не", смята той.
Турп посочва, че според посрещнатото с бурни овации споразумение пътуванията между двете съседни страни ще се извършва от бюджетната авиокомпания Eurowings, която е собственост на Lufthansa. Договорът обаче не включва "реална информация и детайли кога наистина ще започнат тези полети".
Други фактори може допълнително да усложнят ситуацията. Според част от споразумението Косово трябва да премахне 100-процентовите мита, които наложи в края на 2018 година на внасяните от Сърбия стоки.
Преди властите в Прищина бяха посочили, че ще сложат край на тарифите единствено ако Сърбия признае независимостта на страната и спре да блокира кандидатурите ѝ в различни международни организации.
Косово обяви независимост от Сърбия през 2008 година и тя е припозната като такава от 97 държави по света, включително 23 от общо 28 членки на НАТО. Но не е призната от Сърбия, Русия и 5 европейски членки. Дипломатическата офанзива на Белград напоследък успя да доведе до намаляване на броя на страните, които признават независимия статут на Косово.
Засега затоплянето на отношенията между двете съседки е в застой. Авторът посочва, че има надежда това да се промени след изборите в Косово от миналата година.
"Междувременно всеки, който иска да пътува между Белград и Прищина, трябва да продължи да го прави с кола или с автобус. Едно пътуване, което отнема близо шест часа", завършва Турб.