Съединените американски щати са на последната права в процеса по финализиране на законопроекта, с който Вашингтон ще удвои инвестициите си в големи инфраструктурни проекти по света в опит да намали нарастващото влияение на Китай, пише The Wall Street Journal.
Конгресът вече работи по преодоляването и на последните бариери преди приемането на закона. Той цели да слее няколко малко познати правителствени агенции в нова структура, която ще разполага с до $60 милиарда - двойно повече от бюджета на сегашната агенция.
Новата агенция ще има възможността да се изправи срещу Китай, предлагайки на страните възможности за финансиране на големи инфраструктурни проекти. Законопроектът показва притесненията и на двете основни партии в САЩ относно мащаба на амбициите на Китай - и особено от инициативата "Един пояс, един път". Пекин има намерението да изхарчи или заеме трилиони долари за проекти като магистрали, железопътни линии, пристанища и други.Проектът подчертава ясно и доколко се обърна позицията на администрация на Тръмп по въпроса. В първия си бюджет за 2017 година бе предложено агенцията да бъде изцяло закрита.
Но след това напрежението между Пекин и Вашингтон нарасна неимоверно, а последствията от действията на Китай станаха видими. Правителството на Шри Ланка не успя да направи дължимите плащания по изграденото с китайски пари пристанище и накрая го даде на концесия на Китай за 99 години.
За подкрепата за законопроекта има и друга причина. Всяка една година от последните 40 агенцията е на печалба, като е допринесла $8,5 милиарда.