Южнокорейският автомобилен производител Kia обмисля ограничаване на бизнеса си в Русия, пише "Российская газета ". Според изпълнителния вицепрезидент на Kia У Джон Джу нарастващата нестабилност в страната възпрепятства продажбите и автомобилният пазар може напълно да затвори за известно време.

"Можем да мислим за извършване само на следпродажбено обслужване, защото по принцип не можем да доставяме коли там", цитира Bloomberg думите на топ мениджъра.

Kia беше една от компаниите, които спряха производството на автомобили в Русия през март 2022 година. Сглобяването на автомобили се извършва в Санкт Петербург в завода Hyundai Motor Manufacturing Rus, където се произвежда Kia Rio, и в Avtotor в Калининград, където произвеждат останалата част от моделната линия за руския пазар.

В момента Калининградският "Автотор" преоборудва съоръженията си за производство на нови модели електрически автомобили. Съдбата на завода на Hyundai Motor Group в Санкт Петербург все още не е решена, но според последната информация корейският концерн обмисля продажба на предприятието, пише "Российская газета".

В резултат на санкциите финансовите транзакции между централата на концерна Hyundai-Kia и руския клон са затруднени, компанията не получава печалба - през август например заводът не е доставил нито една кола, а разходите за поддръжка на персонала, поддръжка на инфраструктурата и поддръжка на монтажната площадка не се споделят никъде.

Според резултатите от деветте месеца на 2022 г. в Русия са закупени 56 170 автомобила от марката Kia, което е с 65% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. В резултат на това корейската марка запазва лидерството сред всички чуждестранни производители на автомобили, представени в Русия.

Александър Корнев, ръководител на отдела за работа с вносители в "Газпромбанк Автолизинг" , смята, че евентуалното оттегляне на Kia е опит компанията да се защити от потенциално големи рискове.

"Според самата компания през 2021 г. руските продажби на марката възлизат на около 7,4% от общите продажби на компанията (9,2% от обемите на износа). Очевидно Kia вярва, че загубата на този пазар на продажби ще бъде по-малко болезнена от възможното последиците от продължаващите продажби в Русия.

За разлика от други популярни марки автомобили (BMW, Toyota), Kia дори подобри позицията си тази година, заемайки второ място в петте най-продавани марки след Lada. Въпреки това, както показва статистиката за продажбите за третото тримесечие, руснаците постепенно преминават към автомобили на местни и китайски производители, предимно Haval, Chery и Geely ", каза Корнев пред "Российская газета".