През 2022 г. германската издателска група Klett навършва 125 години от своето създаване. Тази година юбилей има и издателство "Клет България", което отбелязва своята 20-а годишнина на нашия пазар. "Клет България" е най-големият издател на обучителни материали, учебници, учебни помагала в страната. "Клет" е и собственик на иновативната образователна платформа iZZI.

По повод юбилея, "Клет", съвместно с консултантската компания "PwC България", изготви и първия в сектора Доклад за социално въздействие от дейността си за последните три години. Резултатите показват внушителния ефект върху българското образование, което "Клет България" оказва. Докладът показва, че несравнимата инвестиция от над 1,7 млн. лева. в социални инициативи променя живота на над 162 000 човека директно и на милиони други индиректно чрез дарения на безплатни учебници. Целият доклад е наличен онлайн тук.

В специална поредица от материали money.bg, съвместно с "Клет", ще разкаже за 125-годишната история на Klett, по чиито учебници се обучават 10 млн. ученици по цял свят. Само в България по учебни материали на брандове на "Клет", сред които Анубис, Булвест-2000, Cambridge, PONS, се обучават 314 000 деца годишно.

Първият материал от поредицата, който разказва за създаването на германската образователна група Klett, можете да прочетете тук:

20 години "Клет" в България: Създаването на групата Klett

20 години "Клет" в България: Създаването на групата Klett

Как започва всичко?

Стъпването на "Клет България": Мащабни придобивания с големи амбиции

Със стъпването си на българския пазар през 2002 г. "Kлет" доказва чрез своите инициативи амбицията си да направи българското образование по-интерактивно и същевременно да повиши неговото качество. В България "Клет" присъства чрез 2 самостоятелни компании и 7 собствени бранда и действа като официален представител на още 8. Компанията издава учебници, помагала и помощни книги за учителя на брандовете Klett, "Анубис", "Булвест 2000", "Изкуства" и учебни помагала PONS и Langenscheidt. От друга страна, внася в България и е представител на марките Klett, Delta, Cambridge University Press, Difusión, Éditions Maison des Langues и Casa delle Lingue.

Последните три години са ключов момент за "Клет България" и неговите клиенти. В началото на 2019 г. издателството разширява портфолиото си с придобиването на издателска къща "Анубис", издателство "Булвест 2000" и "Анубис-Булвест", които по-късно са влети в "Клет България" и престават да съществуват като самостоятелни юридически лица. От придобиването им до днес "Клет" продължава да развива тези обичани и уважавани от поколения марки за образователни продукти. Тази важна стъпка превръща "Клет" във водещ образователен издател в България и един от най-големите издатели в страната като цяло. С разширяването на дейността си компанията дава ясна заявка за намерението си да реализира все по-голяма отговорност и подкрепа към учителите и учениците.

Сливането на четири компании е сложен процес, който изцяло променя работата и структурата на "Клет". От малко издателство на чуждоезикови пособия с 16 служители, компанията се разраства до настоящите си размери - в нея работят над 130 души, чиято дейност обхваща целия процес по създаване, подготовка и разпространение на одобрени от държавата учебници и познавателни книжки, на огромна палитра учебни помагала, електронни издания и платформи, а така също и на вносни заглавия. "Клет България" поддържа и развива дългогодишни успешни взаимоотношения с над 1000 автори и редактори от цялата страна - едни от най-добрите специалисти по съответните предмети у нас. Основна дейност за "Клет България" е и развитието на професионалните и личностни умения на учителите, подкрепата на директори и учители с материали, обучения и други образователни ресурси.

В началото на 2022 г. стремежът на издателството да се развива и да достига до максимално широк кръг потребители довежда до придобиването на обособена част от дейността по създаване и търговия с познавателни книжки, учебници и учебни помагала на издателство "Изкуства" от "Клет България". Обединението включва присъединяване на част от екипа на "Изкуства" към колектива на "Клет", както и придобиване на правата върху хартиените и електронните издания с марката "Изкуства".

Пандемията като ключов катализатор на развитие на платформата iZZI

През 2020 г. пандемичната обстановка поставя предизвикателства както пред образователния, така и пред традиционния бизнес. За една нощ цялата образователна система трябва да се подготви за работа в онлайн среда, за което системата не е готова. Извънредната обстановка налага така важната за образователния процес жива връзка между учител и ученик да бъде заменена с дигитална, което дава възможност на компанията да помогне на всички учители и ученици в осъществяване на тази нелека промяна. През този период "Клет" активно организира и провежда редица инициативи, за да адресира належащите проблеми, породени от рязката нужда от дигитализация. В допълнение на тези социални инициативи, ръководени от корпоративните си ценности, през периода на пандемията издателството възприема пазарна политика, изцяло базирана на принципа за социална отговорност.

Така се ражда iZZI - дигитална платформа за образование за ученици, учители и родители. Платформата съдържа богата колекция от учебно съдържание по всички учебни предмети от 1. до 8. клас, видео материали на световно известни брандове, игри, симулации, 3D визуализации, аудио прочити. Платформата предоставя доказано по-успешен подход за предаване на знания и по-лесно и увлекателно усвояване на учебния материал. Образователната среда е удобна, забавна, разбираема и близка до съвременните деца.

От март 2020 г. до юли 2021 г. "Клет" отваря напълно платформата iZZI, за да могат всички ученици и учители да имат достъп до пълния набор от ресурси в нея, което представлява инвестиция от над 600 000 лв. За 16-месечния период, в който платформата е със свободен достъп, повече от 67 000 потребители се възползват от електронните пособия на издателството. Вътрешно проучване на компанията отчита и забележителни резултати от тази инициатива - 69% от учителите се справят с дистанционното преподаване през 2020 г., а 26% считат, че успяват въпреки първоначалните трудности.

В допълнение, в периода март-юни 2020 г. "Клет" осигурява и пълен достъп до електронните си учебници. Издателството отваря библиотека за ученици и техните родители, която съдържа специално разработен набор от учебни помагала в помощ на обучението у дома. Подготвените материали включват части от учебните тетрадки по основните предмети от 1. до 7. клас и най-добрите помагала с марките "Анубис" и "Булвест 2000", които позволяват разпечатване и попълване на ръка. С тези специални издания учениците и техните родители имат напълно безплатен достъп до съдържанието на допълнителни материали, необходими за пълноценен учебен процес, които са подходящи както за усвояване на нови знания, така и за преговор и упражнения на изучавания материал, самостоятелно или заедно с родителя. Компанията отчита впечатляващи резултати от дейността си и в тази посока - по данни на "Клет" материалите са свалени над 173 000 пъти.

Създаването на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България

Издателство "Клет България" е изключителен представител на Cambridge University Press и именно като такъв през 2005 г. създава Асоциацията на Кеймбридж училищата в България. Тя е доброволно обединение на училища, стремящи се към по-високо ниво на преподаване на чужд език. Асоциацията е организатор на най-престижното състезание по английски език Kangaroo Global Linguistics и през годините българските ученици не веднъж са били повод за гордост за страната ни с отлични резултати и златни медали. До момента през състезанието са минали над 100 000 ученици. Днес в Асоциацията членуват над 150 училища от цялата страна и интересът към нея непрекъснато нараства.

Целият доклад за социалното въздействие на "Клет" може да бъде прочетен тук.